Hop til hovedindhold

Den boligsociale indsats

Den Boligsociale Indsats tager sig primært af restance, foged- & udsættelsessager for borgere i lejeboliger - Arbejdet foregår i samarbejde med de lokale boligafdelinger.

Boligsocial indsats

Har du huslejerestance eller er du på anden vis udsættelsestruet og bor du til leje i en anvist bolig fra Rudersdal kommune af, eller har du hjemmeboende børn under 18 år, kan du kontakte den Boligsociale Indsats i Rudersdal kommune, for råd- & vejledning herom.

Kontakt os via mail på: Boligsocial@rudersdal.dk 
I mailen fortæller du lidt om din boligsituation/dine udfordringer hermed og dit tlf. nr. Så vil en medarbejder kontakte dig snarest muligt derpå.

 

Har du spørgsmål om gæld og den økonomi som er nødvendig for at få det hele til at hænge sammen og/eller brug for hjælp til fx

  • at lægge et budget som kan holde med din nuværende indtægt
  • at vurdere om betingelserne for at opnå gældssanering gennem skifteretten er til stede og hjælp til at udfylde ansøgningsskemaet
  • at rette henvendelse til dine kreditorer for at lave aftaler
  • at få bedre styr på situationen, hvis din bolig er ved at gå på tvangsauktion eller hvis du ikke har penge til den månedlige ydelse på bil eller andet som er købt på afbetaling eller hvis du ikke har penge til at betale din gæld til skat
  • at lave en handleplan for fremtiden

Kan du kontakte Rudersdal Frivilligcenteret via nedenstående link og få 

gratis, anonym, fortrolig og uvildig rådgivning dertil.

https://frivilligcentret.dk/selvhjaelp/selvhjaelpstilbud/okonomi-og-gaeld.html

 

Om at søge lån hos Rudersdal kommune

Har du husleje- eller el restance, en udgift ifm. flytning eller lignende, du ikke kan dække eller er du på anden vis udsættelsestruet og opfylder du ikke ovenstående kriterier, kan du søge et lån/økonomisk hjælp dertil, via Rudersdal kommune. Det gør du ved at søge en ”Enkeltydelse”.

Klik på nedenstående link for at komme direkte videre til ansøgning om ”Enkeltydelser”.

https://www.borger.dk/Handlingsside?selfserviceId=9ccb8530-16df-4bd8-a82a-b64ce9ca5bbb

Eller følg nedenstående trin-vejledning:

  • www.Borger.dk 
  • I søgefeltet, skriv: ”Enkeltydelse”
  • Log ind med Mit ID.
  • Vælg ”Ansøg om Enkeltydelse”
  • Udfyld ansøgningen og send/godkend med Mit ID

Obs! Er du folkepensionist kan du ansøge samme lån dog ved, at udfylde en anden type ansøgning, betegnet ”Personligt tillæg”.

Følg nedenstående link for at ansøge om ”Personligt tillæg” eller trin-vejledningen derunder, for at finde vej til ansøgningen.

https://www.borger.dk/Handlingsside?selfserviceId=1bdedf38-33bf-4390-8708-bcb41821ad5b

  • www.Borger.dk 
  • I søgefeltet, skriv: ”Personligt tillæg”
  • Log ind med Mit ID
  • Vælg ”Ansøg om Personligt tillæg”
  • Udfyld ansøgningen & send/godkend med Mit ID

 

Godt at vide inden du udfylder din ansøgning om en ”Enkeltydelse”:

For at komme i betragtning til et økonomisk lån/en Enkeltydelse hos Rudersdal kommune, skal alle andre muligheder være udtømte. Det vil sige, at du bl.a. skal have undersøgt og afklaret følgende:

  • Kan der indgås en afdragsordning med boligselskabet?
  • Kan evt. pensioner/pensionsopsparinger hæves før tid, også selv om der modregnes 60% heraf ifm. udbetaling?
  • Råder du over aktier, obligationer, sommerhus, fritidsgrund, motorcykel, bil eller andet af værdi, som kan sælges m.m.

I ansøgningen vil du blive spurgt herom og bedt indsende dokumentation herfor. Du kan derfor med fordel også indhente den påkrævede dokumentation, inden du udfylder selve ansøgningsskemaet.

  • Kontakt fx dit boligselskab, gerne pr. mail for at undersøge og afklare din mulighed for, at få en afdragsordning. Får du afslag herpå vedlægges/vedhæftes dette din ansøgning.

Kontakt din bank og afklar om du har mulighed for at optage et lån. Et afslag herpå udgør ligeledes dokumentation som du vedlægger/vedhæfter din ansøgning om Enkeltydelse.

Kontakt din/e pensionskasser, gerne skriftligt/pr. mail og afklar, om indestående midler, kan udbetales før tid. Afslag/dokumentation herpå vedlægges/vedhæftes ligeledes din ansøgning.

  • Evt. Køretøjer samt værdien heraf, skal ligeledes vurderes ved et autoriseret værksted og dokumenteres på skrift, med dato & stempel/underskrift fra Værkstedet af.
  • Og husk, at alle faste udgifter skal dokumenteres, herunder husleje & el, tlf. & internet abonnement, div. klubmedlemskaber, forsikringer, samt udgifter til transport (så vidt muligt) mv.

 

Et godt råd

Gem fx den indhentede dokumentation på skrivebordet på din pc eller i en særlig mappe, så du ikke mister overblik herover og nemt kan vedhæfte/uploade/eftersende den undervejs/i takt med at du bliver bedt herom, når du udfylder selve ansøgningen.

Obs! Vær opmærksom på om du modtager et brev fra den afdeling der har modtaget og som skal behandle din ansøgning, omhandlende manglende dokumentation/behov for yderligere dokumentation, såfremt noget mangler/er blevet overset i din ansøgning - og at der er en frist for at indsende denne.

Har du spørgsmål til ovenstående, til din ansøgning generelt eller har du brug for hjælp til at udfylde din ansøgning, kan du altid kontakte Borgerservice på tlf. 46 11 00 00

Mandag Kl. 10-15

Tirsdag kl. 10-15

Torsdag kl. 10-17

 Fredag kl. 10-13.