Hop til hovedindhold

Privatlivspolitik

Her kan du læse, hvordan vi behandler dine personoplysninger.

Rudersdal Kommune behandler dine personoplysninger, når vi udfører vores arbejde som offentlig myndighed. Dermed er kommunen dataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger, og skal derfor give dig information om f.eks., hvilke typer af dine personoplysninger, som vi behandler, til hvilke formål og hvem dine oplysninger eventuelt videregives til.

Som ansvarlig for behandling af dine personoplysninger er det vigtigt for os at beskytte og værne om dine personoplysninger, fordi vi ønsker at behandle kommunens borgere bedst muligt og samtidig overholde kommunens forpligtelser i henhold til Databeskyttelsesforordningen og den danske databeskyttelseslov. Du kan nedenfor læse, hvordan vi behandler dine personoplysninger.

Nedenfor kan du læse det generelle lovgrundlag for de behandlinger, som kommunen foretager. Herefter kan du læse om kommunens specifikke behandlinger af personoplysninger, som relaterer sig til hvert af kommunens fagområder.

Generelt om behandling af personoplysninger

  • Rudersdal kommune, CVR-nr. 29188378, er dataansvarlig for behandling af dine personoplysninger. 

    Har du spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger, er du velkommen til at kontakte os på en af følgende måder:

  • Hvis du har generelle spørgsmål om behandlingen af dine oplysninger, er du velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver. Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på nedenstående måder. 

    Vi opfordrer til, at du bruger den sikre beskedfunktion, hvis din henvendelse indeholder følsomme eller fortrolige oplysninger. 

    Databeskyttelsesrådgiverens vigtigste opgave er at følge med i, om vi passer godt nok på de personoplysninger, vi har om dig som borger. Databeskyttelsesforordningen kræver, at alle offentlige myndigheder har en databeskyttelsesrådgiver, som understøtter, at vi som kommune overholder reglerne i Databeskyttelsesloven. 

    Databeskyttelsesrådgiveren kan ikke hjælpe dig med konkret sagsbehandling eller med hensyn til afgørelser, som kommunen skal træffe. 

  • Vi behandler dine personoplysninger, når du besøger Rudersdal Kommune, henvender dig via telefon, mail eller Digital Post, besøger kommunens hjemmeside (www.rudersdal.dk) eller gør brug af vores sociale medier, f.eks. kommunens Facebookside (facebook.com/rudersdal).

    Vi indsamler kun de oplysninger, som er nødvendige for at løse vores opgaver. 

    Hvis du er ansat hos en af vores leverandører  eller samarbejdspartnere, behandler vi også dine informationer, som du kan læse nærmere om længere nede på siden.

    Vi behandler også dine personoplysninger for at udarbejde rapporter og analyser, der hjælper os med at evaluere og forbedre kommunens drift. Dette betyder, at vi bruger data til at forstå, hvordan vi kan levere bedre service og løse vores opgaver mere effektivt.

    Det er vigtigt at være opmærksom på, at denne generelle privatlivspolitik suppleres af specifikke privatlivspolitikker. Det vil sige, at du modtager en konkret privatlivspolitik, hvis du f.eks. opskriver dit barn på vores venteliste til en daginstitution.

    Nedenfor finder du oversigt over dine rettigheder.

  • Vi behandler følgende typer af dine personoplysninger:

    Almindelige personoplysninger i henhold til art. 6 stk.1 i Databeskyttelsesforordningen. Der er tale om en bred kreds af personoplysninger der blandt andet indbefatter navn, adresse og telefonnummer mf.
    Behandling af dine personoplysninger sker på baggrund af retsgrundlaget i Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a–e. Oftest benyttes der art. 6 stk.1 litra e om offentlige myndighedsudøvelse.

    Følsomme personoplysninger i henhold til art. 9 stk. 1 i Databeskyttelsesforordningen. Der er her tale om en liste over personoplysninger som er udtømt, hvilket vil sige at listen over følsomme personoplysninger er fuldendt. Følgende personoplysninger fra listen kan blive behandlet hos kommunen: race eller etnisk oprindelse, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning eller fagforeningsmæssigt tilhørsforhold samt behandling af genetiske data, biometriske data med det formål entydigt at identificere en fysisk person, helbredsoplysninger eller oplysninger om en fysisk persons seksuelle forhold eller seksuelle orientering. Vi gør opmærksom på at behandling af denne kategori af personoplysninger kun sker med særskilt hjemmelsgrundlag.
    Behandling af din personoplysninger sker på baggrund af retsgrundlaget i Databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, litra a, b, c, f, g, h, i og j.

    Personoplysninger om strafbare forhold i det omfang det er nødvendigt for at kommunen kan varetage sine myndighedsopgaver jf. §8 stk. 1, 

    CPR-nummer i henhold til §11, stk. 1 i Databeskyttelsesloven. CPR-nummer bruges udelukkende med henblik på entydig identifikation eller som journalnummer. 

    Vi behandler også dine data for at overholde vores arbejds-, sundheds- og socialretlige forpligtelser jf. Databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, litra b og fordi behandlingen kan være nødvendig af hensyn til væsentlige samfundsinteresser som er reguleret i art. 9, stk. 2, litra g.

    Oplysningspligten

    Kommunen efterlever, når det er relevant, oplysningspligten i henhold til Databeskyttelsesforordningens art. 13 og 14, for at sikre at du er bekendt med behandling af dine personoplysninger. Oplysningspligten sker således både i forbindelse med indhentning af oplysninger hos dig og andre.

    Indhentning af oplysninger

    Kommunen indhenter oplysninger når det er nødvendigt for at udfylde kommunens forpligtelse som offentlig myndighed. Formålet er at sikre korrekt og effektiv sagsbehandling og sikre at kommunen kan efterleve sine forpligtelser.

    I forbindelse med indhentelse af dine oplysninger sker det i henhold til kommunens informationssikkerhedspolitik.

    Vi kan indhente oplysninger fra følgende kilder:

    • Andre offentlige myndigheder (f.eks. Skattestyrelsen, Sundhedsstyrelsen).
    • Private virksomheder og organisationer (f.eks. forsikringsselskaber, arbejdsgivere).
    • Offentligt tilgængelige registre og databaser
    • Samarbejdspartnere som varetager opgaver på vegne af kommunen.
  • Det kan være nødvendigt at videregive dine personoplysninger til en samarbejdspartner, anden offentlig myndighed eller en tredje part. Dette sker altid i overensstemmelse med gældende lovgivning fx Databeskyttelsesforordningen, de forvaltningsretlige love eller speciallovgivning. Videregivelse kan ske for at andre offentlige myndigheder kan løse deres opgaver, eller fordi vi er forpligtet til det. Vi videregiver også oplysninger i forbindelse med forskning og statistik, hvor vi finder den videre behandling af dine oplysninger værende i overensstemmelse med Databeskyttelseslovene. Derudover overlades der personoplysninger til databehandlere som varetager opgaver på vegne af kommunen i henhold til databeskyttelsesreglerne.

    I visse tilfælde deles oplysningerne med andre forvaltningsenheder i kommunen, jf. enhedsforvaltningsprincippet.

  • Dine personoplysninger kan blive overført til modtagere, som befinder sig i lande udenfor EU/EØS (kaldet tredjelande). Dine personoplysninger vil ikke blive behandlet i usikre tredjelande, da Databeskyttelsesforordningen ikke tillader det. En eventuel overførsel af personoplysninger til tredjelande vil ske på grundlag af EU-kommissionens tilstrækkelighedsafgørelser eller Data Privacy Framework jf. Databeskyttelsesforordningen art. 45. Det kan også ske efter et overførselsgrundlag i art. 46 som eksempelvis indbefatter EU-kommissionens standardkontraktsbestemmelser i art. 46, stk. 2, litra c eller et andet overførselsgrundlag i denne paragraf.

  • Vi behandler ikke dine personoplysninger i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger indsamles. Ved behandling menes alt form for behandling så som opbevaring, brug og sletning.

    Vi fastlægger opbevaringsperioden på baggrund af en vurdering af, om behandlingen af dine personoplysninger er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse, eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse, om behandlingen er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler kommunen.

    Som udgangspunkt behandles dine personoplysninger aldrig længere tid end maksimalt 5 år. Vi kan dog være forpligtiget til at opbevare oplysningerne længere i henhold til gældende lov. Som eksempel herpå kan nævnes arkivformål jf. Databeskyttelsesforordningens art. 5, stk. 1, litra e.

    Dine oplysninger kan blive viderebehandlet til arkivformål i samfundets interesse, til videnskabelige eller historiske forskningsformål eller til statistiske formål i henhold til art. 5 stk. 1 litra b og i overensstemmelse med ark. 89, stk. 1.

    Kommunen benytter sig ikke af automatiske afgørelser eller profilering i forbindelse med vores virke.

Behandling af personoplysninger i de enkelte områder

  • Borger- og Erhvervsservice består af følgende områder, som oplistes særskilt grundet deres forskelligartede behandlinger.

    Borgerservice

    Personoplysninger og formål

    Vi har behov for at behandle dine personoplysninger, når du henvender dig til borgerservice for at modtage behandling af dine sager og services. Formålet med behandling af dine personoplysninger er at opfylde vores opgave som offentlig myndighed ved at varetage din interesser og anmodning om behandling af en sag.

    Til brug for dette formål behandler vi følgende typer af dine personoplysninger: 
    •    Almindelige personoplysninger
    •    Følsomme Personoplysninger 
    •    Strafbare forhold
    •    CPR-nummer

    Vi behandler følgende personoplysninger om dig:
    •    Navn
    •    Adresse
    •    Telefonnummer
    •    E-mailadresse
    •    Dåbsattest
    •    Navneattest
    •    Fødselsattest eller lignende
    •    CPR-nummer
    •    Helbredsoplysninger

    Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger:
    •    Borgere

    Fremvisning af særligt identifikationsmiddel eller dokument kan være påkrævet for at vi kan imødekomme din anmodning. Der er tale om dåbsattest, navneattest, fødselsattest eller lignende, f. eks ved udstedelse af pas.

    CPR-nummer behandles med henblik på entydig identifikation og journalisering.

    Der er således tale om både behandling af almindelige personoplysninger efter Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, følsomme personoplysninger, Databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2 , strafbare forhold efter Databeskyttelsesforordningens art. 10 og Databeskyttelseslovens §8 stk. 1 samt CPR-numre i henhold til Databeskyttelseslovens §11. Vi indhenter ikke flere oplysninger, end hvad der er nødvendigt for at kunne varetage kommunens lovbundne opgaver inden for Borgerservice.

    Videregivelse

    Videregivelse af dine personoplysninger kan finde sted for følgende kategorier af modtagere:
    •    Kriminalforsorgen
    •    Det Centrale Personregister (CPR)
    •    Politiet i forbindelse med vidnesager eller lignende.
    •    Andre myndigheder i henhold til lovkrav herom.

    Opbevaring

    Vi behandler ikke dine personoplysninger i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger indsamles.

    Erhvervsservice

    Personoplysninger og formål

    Vi har behov for at behandle dine personoplysninger, når du henvender dig til Erhvervsservice for at modtage behandling af dine sager og services. Formålet med behandling af dine personoplysninger er at opfylde vores opgave som offentlig myndighed ved at varetage din interesser og anmodning om behandling af en sag.

    Til brug for dette formål behandler vi følgende typer af dine personoplysninger: 
    •    Almindelige personoplysninger
    •    Følsomme Personoplysninger 
    •    Strafbare forhold
    •    CPR-nummer

    Vi behandler følgende personoplysninger om dig:
    •    Navn
    •    Adresse
    •    Telefonnummer
    •    E-mailadresse
    •    Dåbsattest
    •    Navneattest
    •    Fødselsattest eller lignende
    •    CPR-nummer
    •    Lægelige oplysninger
    •    Oplysninger om race eller etnisk oprindelse

    Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger:
    •    Borgere

    CPR-nummer behandles med henblik på entydig identifikation og journalisering.

    Der er således tale om både behandling af almindelige personoplysninger efter Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, følsomme personoplysninger, Databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2 , strafbare forhold efter Databeskyttelsesforordningens art. 10 og Databeskyttelseslovens §8 stk. 1 samt CPR-numre i henhold til Databeskyttelseslovens §11. Vi indhenter ikke flere oplysninger, end hvad der er nødvendigt for at kunne varetage kommunens lovbundne opgaver inden for Erhvervsservice.

    Videregivelse

    Videregivelse af dine personoplysninger kan finde sted for følgende kategorier af modtagere:
    •    Kontaktpersoner i virksomheder, der leverer produkter og ydelser til kommunen.
    •    Kontaktpersoner på virksomheder i forhold til virksomhedsservice, praktik, jobtræning, ansættelser, fleksjob, mv.
    •    Virksomhedsejere, som anmelder sygefravær og virksomhedsejere, der beskæftiger personer i jobtilbud eller tilbyder uddannelsespladser.
    •    Bisiddere, partsrepræsentanter, hjælpere og tolke
    •    Beskæftigelsesministeriet
    •    Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
    •    Sundhedsvæsnet i forbindelse med udveksling af relevante lægelige oplysninger.

    Opbevaring

    Vi behandler ikke dine personoplysninger i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger indsamles.

    Integration, udlændinge og repatriering

    Vi har behov for at behandle dine personoplysninger, når du henvender dig til Integration, udlændinge og repatriering for at få behandling af dine sager og services. Formålet med behandling af dine personoplysninger er at opfylde vores opgave som offentlig myndighed ved at håndtere indsatser vedrørende integration og udlændinge, herunder boligplaceringer af flygtninge, danskundervisning og kurser til udlændinge, støtte ift. beskæftigelse af udlændinge m.m.

    Til brug for dette formål behandler vi følgende typer af dine personoplysninger: 
    •    Almindelige personoplysninger
    •    Følsomme Personoplysninger 
    •    Strafbare forhold
    •    CPR-nummer

    Vi behandler følgende personoplysninger om dig:
    •    Navn
    •    Adresse
    •    Telefonnummer
    •    E-mailadresse
    •    Dåbsattest
    •    Navneattest
    •    Fødselsattest eller lignende
    •    Sundhedsoplysninger
    •    CPR-nummer

    Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger:
    •    Borgere

    CPR-nummer behandles med henblik på entydig identifikation og journalisering.

    Der er således tale om både behandling af almindelige personoplysninger efter Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, følsomme personoplysninger, Databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2 , strafbare forhold efter Databeskyttelsesforordningens art. 10 og Databeskyttelseslovens §8 stk. 1 samt CPR-numre i henhold til Databeskyttelseslovens §11. Vi indhenter ikke flere oplysninger, end hvad der er nødvendigt for at kunne varetage kommunens lovbundne opgaver inden for Integration, udlændinge og repatriering.

    Videregivelse

    Videregivelse af dine personoplysninger kan finde sted for følgende kategorier af modtagere:
    •    Kontaktpersoner i virksomheder, der leverer produkter og ydelser til kommunen.
    •    Kontaktpersoner på virksomheder i forhold til virksomhedsservice, praktik, jobtræning, ansættelser, fleksjob, mv. 
    •    Sprogskoler.
    •    De ansvarlige for indkvarteringen af flygtninge.
    •    Udlændingestyrelsen.
    •    Bisiddere, partsrepræsentanter, hjælpere og tolke.
    •    Sundhedsvæsnet i forbindelse med udveksling af relevante lægelige oplysninger, herunder indhentelse af helbredsattester og sundhedsscreeninger af nyankommne flygtninge m.m.

    Opbevaring

    Vi behandler ikke dine personoplysninger i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger indsamles.

    Ydelse

    Vi har behov for at behandle dine personoplysninger, når du henvender dig til Ydelse for at få behandling af dine sager og services. Formålet med behandling af dine personoplysninger er at opfylde vores opgave som offentlig myndighed i forbindelse med ansøgningen om ydelser efter Lov om en Aktiv Socialpolitik, Beskæftigelsesindsatsloven, Sygedagpenge og Repatrieringsloven.

    Til brug for dette formål behandler vi følgende typer af dine personoplysninger: 
    •    Almindelige personoplysninger
    •    Følsomme Personoplysninger 
    •    Strafbare forhold
    •    CPR-nummer

    Vi behandler følgende personoplysninger om dig:
    •    Navn
    •    Adresse
    •    Telefonnummer
    •    E-mailadresse
    •    Dåbsattest
    •    Navneattest
    •    Fødselsattest eller lignende
    •    Sundhedsoplysninger
    •    CPR-nummer
    •    Helbredsoplysninger
    •    Race og oprindelse

    Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger:
    •    Borgere

    CPR-nummer behandles med henblik på entydig identifikation og journalisering.

    Der er således tale om både behandling af almindelige personoplysninger efter Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, følsomme personoplysninger, Databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2 , strafbare forhold efter Databeskyttelsesforordningens art. 10 og Databeskyttelseslovens §8 stk. 1 samt CPR-numre i henhold til Databeskyttelseslovens §11. Vi indhenter ikke flere oplysninger, end hvad der er nødvendigt for at kunne varetage kommunens lovbundne opgaver inden for Ydelse.

    Videregivelse

    Videregivelse af dine personoplysninger kan finde sted for følgende kategorier af modtagere:
    •    Bisiddere, partsrepræsentanter, hjælpere og tolke.
    •    Beskæftigelsesministeriet
    •    Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
    •    ATP
    •    Udbetaling
    •    SKAT
    •    Andre kommuner

    Opbevaring

    Vi behandler ikke dine personoplysninger i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger indsamles.

  • Personoplysninger og formål

    Formålet med vores behandling af dine oplysninger er at håndtere din henvendelse i henhold til de lovområder, som Byplan administrerer i form af byplanlægning, byggeskader og naturbeskyttelse i henhold til gældende lov.

    Til brug for dette formål behandler som udgangspunkt følgende kategorier af personoplysninger:

    • Almindelige personoplysninger
    • CPR-nr.

    Vi behandler følgende personoplysninger om dig:

    • Navn
    • Adresse
    • Telefonnummer
    • Mail
    • CPR-numre

    Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger:

    • Borgere

    Formålet med vores behandling af dine oplysninger er at håndtere din henvendelse i henhold til de lovområder, som Byplan administrerer.

    Der er således tale om både behandling af almindelige personoplysninger efter Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1 og CPR-numre i henhold til Databeskyttelseslovens §11. Vi indhenter ikke flere oplysninger, end hvad der er nødvendigt for at kunne varetage kommunens lovbundne opgaver inden for området byplan.

    Behandlingen af personoplysninger sker på baggrund af: 

    • Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger er art. 6, stk. 1, litra e, i Databeskyttelsesforordningen og følger således af kommunens myndighedsrolle.
    • Databeskyttelseslovens §11, stk. 1, for så vidt angår CPR-numre til identifikation og journalnummer.
    • Planlovens § 51 Lovbekendtgørelse nr. 223 af 01.03.2024 om planlægning
    • Byggelovens § 16 C Lovbekendtgørelse nr. 1178 af 23.09.2016 Byggeloven med senere ændringer
    • Naturbeskyttelseslovens3 § 73. Lovbekendtgørelse nr. 1392 af 04.10.2022 om naturbeskyttelse med senere ændringer

    Videregivelse

    Vi videregiver ikke dine personoplysninger.

    Som udgangspunkt udstiller vi sagerne, og dermed din henvendelse med tilhørende almindelige personoplysninger, via Rudersdal Kommunes hjemmeside som et led i kommunens ønske om åbenhed i forvaltningen. Byplan offentliggør personoplysninger i webarkiverne på hjemmesiden med hjemmel i art. 6, stk. 1, litra e, hvor offentliggørelse er nødvendig for at sikre en let tilgang til oplysninger om ejendomme mv., f.eks. meddelte byggetilladelser og indgivne ansøgninger.

    Opbevaring

    Vi behandler ikke dine personoplysninger i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger indsamles.

    Vi bevarer dine oplysninger som en vedblivende del af Rudersdal Kommunes byggesagsarkiv. Når vi har færdigbehandlet din henvendelse, afsluttes den sag, som dine oplysninger indgår i.

    Undtaget fra ovenstående er formløse henvendelser, der ikke afføder en individuel sagsoprettelse, ikke har betydning for en sag og hvis håndtering fra kommunal side alene har karakter af overordnet hjælp og vejledning uden administrativ sagsbehandling. Disse opbevares i 2 år og slettes derefter. Oplysninger af bevaringsværdig karakter arkiveres i henhold til Arkivloven.

  • Personoplysninger og formål

    Vi har behov for at behandle dine personoplysninger, når du har en (kommende) tilknytning til en institution i kommunen.

    Formålet med behandling af dine personoplysninger er at opfylde vores opgave som offentlig myndighed med at varetage din tilknytning til daginstitution. Oplysninger anvendes til at følge og understøtte børnenes udvikling, læring, dannelse og trivsel samt til den daglige administration og forældrekontakt

    Du skal være opmærksom på at behandling af sine oplysninger i forbindelse med sommerferieaktiviteter henhører under Kultur og Fritid.

    Til brug for dette formål behandler vi følgende kategorier af personoplysninger:

    • Almindelige personoplysninger
    • Følsomme personoplysninger
    • CPR-nummer

    Vi behandler følgende personoplysninger om dig:

    • Kontaktoplysninger 
    • Cpr-nummer 
    • Helbredsoplysninger af fysisk og psykisk karakter 
    • Familie- og pårørende forhold 
    • Færdigheder, f.eks. kommunikative- og motoriske færdigheder 
    • Relationer og samspil 
    • Modersmål 
    • Foto og video 
    • Evt. øvrige oplysninger, som følge af retsgrundlaget. 

    Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger:

    • Børn
    • Forældre og pårørende

    Der er således tale om både behandling af almindelige personoplysninger efter Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1 og behandling af følsomme personoplysninger, Databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2 samt CPR-numre i henhold til Databeskyttelseslovens §11. Vi indhenter ikke flere oplysninger, end hvad der er nødvendigt for at kunne varetage kommunens lovbundne opgaver inden for Dagtilbudsområdet.

    Behandlingen af personoplysninger sker på baggrund af: 

    • Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e, da behandling er nødvendig af hensyn til offentlig myndighedsudøvelse. Den offentlige myndighedsudøvelse er opgaver som kommunerne er pålagt at udføre, som den beskrives i henholdsvis Dagtilbudslovens kap. 2, §7 og §11-12. 
    • Databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, litra b, fordi behandlingen er nødvendig for at overholde den dataansvarliges eller den registreredes arbejds-, sundheds-, og socialretlige forpligtelser og specifikke rettigheder.
    • Databeskyttelseslovens §11, stk. 1, for så vidt angår CPR-numre til identifikation og journalnummer.
    • Iht. pladsanvisning i dagtilbud behandles personoplysninger jf. Dagtilbudsloven §23-29 og §31-43, Dagtilbudsbekendtgørelsen kap. 2 og 6 og lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine §40.
    • Dagtilbudsområdet kan, hvis relevant, også behandle personoplysninger på baggrund af Forældreansvarsloven §23 og Dagtilbudsloven §44a-44g.

    Videregivelse

    Det kan være nødvendigt at videregive dine personoplysninger. En videregivelse af dine personoplysninger kan ske til følgende kategorier af modtagere:

    • Skoler
    • PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning)
    • Sundhedsplejen
    • Styrelsen for IT og læring jf. Bekendtgørelse af lov om kommunal indsats for unge under 25 år kap. 4d.

    Vi videregiver informationer til Skoleområdet i Rudersdal Kommune i forbindelse med barnets overgang til skole, for at skabe sammenhæng og kontinuitet mellem tilbuddene og gøre overgangen sammenhængende jf. Dagtilbudsloven §1. Når relevant, deles personoplysninger også med andre forvaltningsenheder i kommunen, jf. enhedsforvaltningsprincippet, herunder PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) og kommunens sundhedspleje. 

    Vi videregiver eller overlader personoplysninger til følgende modtagere: 

    Opbevaring

    Vi behandler ikke dine personoplysninger i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger indsamles.

    Barnets egenproduktioner og billeder samt video af barnet slettes senest 12 måneder efter, at barnet har forladt institutionen. Handleplaner, fokuspunkter og lignende i Dagtilbudsområdets systemer arkiveres, når barnet forlader institutionen. Dagtilbudsområdet gemmer personoplysninger så længe der er saglig grund til det. Dette er f.eks., i forbindelse med en sag om barnets trivsel eller lignende, hvor historik på barnet er af betydning. Afhængigt af oplysningernes karakter, vil oplysningerne, jf. Databeskyttelsesforordningen art. 5, stk. 1, litra e og arkivformål, enten blive slettet eller overført til arkivet.

  • Personoplysninger og formål

    Vi har behov for at behandle dine personoplysninger, når du har en sag i Rudersdal kommune. Formålet med behandling af dine personoplysninger er økonomistyring i økonomisystemer i Rudersdal Kommune, for at kunne efterleve vores opgaver som offentlig myndighed. Oplysninger anvendes til at:

    • Bogføring af alle kommunens udgifter og indtægter. 
    • Oplysninger om leverandøren af en ydelse samt evt. beskrivelser og vedhæftninger fra leverandøren.
    • Opdeling af ydelser jf. Indenrigsministeriets kontoplan, hvilket opdeler ydelser ift. karakteren af ydelsen.
    • Debitor-behandlingsaktivitet med formålet at opkræve kommunens debitor-krav
    • Regninger fra lægebesøg, helbredstillæg, speciallæger med formål at udbetale pengene

    Til brug for dette formål behandler vi følgende typer af dine personoplysninger:

    • Almindelige personoplysninger
    • CPR-nummer

    Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger:

    • Borgere

    Der er således tale om både behandling af almindelige personoplysninger efter Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1 og CPR-numre i henhold til Databeskyttelseslovens §11. Vi indhenter ikke flere oplysninger, end hvad der er nødvendigt for at kunne varetage kommunens lovbundne opgaver inden for Koncernøkonomi.

    Videregivelse

    Videregivelse af dine personoplysninger kan finde sted for følgende kategorier af modtagere:

    Debitor-behandlingsaktivitet:

    • Andre offentlige myndigheder
    • Ejendomsmægler
    • Bobehandler
    • Pårørende med fuldmagter eller værger.

    Økonomistyring:

    • Øvrige kommuner ifm. mellemkommunale refusioner.

    Udveksling af data med regionen jf. regionens procedure ifm. udbetaling af helbredstillæg.

    Forvaltningslovens § 28, Dødsboskifteloven, Konkursloven.

    Opbevaring

    Vi behandler ikke dine personoplysninger i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger indsamles.

    Debitor-behandlingsaktivitet:

    • Data arkiveres 3 år efter seneste aktivitet på sagen.

    Økonomisystem:

    • Data arkiveres først ifm. med evt. skift af økonomisystem.
      jf. Databeskyttelsesforordningen, Artikel 6, Stk.1, Litra e.
  • Personoplysninger og formål

    Vi registrerer ingen data, der kan bruges til at identificere dig som person, medmindre du anvender en selvbetjeningsløsning, som kræver at du identificerer dig, eller tilmelder dig tjenester. Dette kan fx være nyhedsbreve, udlån på bibliotekerne, salg af billetter, Place2book, tilmelding til ungetilbud, lokale- og halbooking eller tilmelding til hold og kurser. I den forbindelse videregiver eller sælger ikke persondata til tredjepart.

    I forbindelse med brug af selvbetjeningsløsningen behandler vi følgende kategorier af dine personoplysninger:

    • Almindelige personoplysninger, CPR-nummer

    Vi behandler følgende personoplysninger om dig: 

    • Identifikationsoplysninger i form af navn
    • Navn på eventuel værge
    • Adresse
    • Telefonnummer
    • E-mailadresse
    • Lånekortnummer
    • CPR-nummer

    Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger:

    • Borgere

    Formålet er at imødekomme din tilkendegivelse om modtagelse af ydelse.

    Der er således tale om både behandling af almindelige personoplysninger efter Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra c og e og CPR-numre i henhold til Databeskyttelseslovens §11. Vi indhenter ikke flere oplysninger, end hvad der er nødvendigt for at kunne varetage kommunens lovbundne opgaver inden for Kultur.

    Du kan selv oprette dig i vores selvbetjeningsløsninger. 

    Videregivelse

    Videregivelse af dine personoplysninger kan finde sted for følgende kategorier af modtagere borger registrerede i selvbetjeningsløsningen.

    Bibliotekerne videregiver personoplysninger til andre offentlige myndigheder, herunder til andre biblioteker, når vi er berettigede eller forpligtede til det. Bibliotekerne overdrager fx oplysninger til SKAT i forbindelse med inddrivelse af gebyrer og erstatning ifølge Biblioteksloven lovbekendtgørelse af 2013-01-30 nr. 100 og Bekendtgørelse af lov om biblioteksvirksomhed, bekendtgørelse af 2013-01-31 nr. 103.

    Kulturområdet overlader desuden personoplysninger til databehandlere, der på vores vegne behandler personoplysninger ifølge Databeskyttelsesforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2016/679, artiklerne 6, stk. 1, litra a-f, og 9, stk. 2, litra a-j).

    Dine personoplysninger vil aldrig blive overført til modtagere, som befinder sig i lande udenfor EU/EØS (kaldet tredjelande).

    Opbevaring

    Vi behandler ikke dine personoplysninger i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger indsamles. Hvor der er tale om engangsoplysninger ved brugerregistreringer, opbevarer vi ikke dine personoplysninger i mere end max 30 dage. Fx billedmateriale fra videoovervågning ved Birkerød Bibliotek. Og fx ved billetkøb. Dog undtaget køb af billetter foretaget i så god tid, at, det kræver opbevaring af dine personoplysninger i mere end 30 dage. 

  • Personoplysninger og formål

    Rudersdal Kommune har en særskilt privatlivspolitik for personalet.

    Vi har behov for at behandle dine personoplysninger, når du har en (kommende) tilknytning til kommunen.

    Formålet med behandling af dine personoplysninger er at opfylde vores opgave som offentlig myndighed med at yde services.

    Til brug for dette formål behandler vi følgende kategorier af personoplysninger:

    • Almindelige personoplysninger
    • Følsomme personoplysninger
    • CPR-nummer

    Vi behandler følgende personoplysninger om dig:

    • Navn
    • Adresse
    • Telefonnummer
    • E-mailadresse
    • CPR-nummer
    • Bruger-ID eller login-oplysninger til selvbetjeningsløsninger
    • Oplysninger om tilmeldte tjenester eller kurser
    • Oplysninger om økonomi
    • Helbredsoplysninger

    Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger:

    • Borgere

    Der er således tale om både behandling af almindelige personoplysninger efter Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1 og behandling af følsomme personoplysninger, Databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2 samt CPR-numre i henhold til Databeskyttelseslovens §11. Vi indhenter ikke flere oplysninger, end hvad der er nødvendigt for at kunne varetage kommunens lovbundne opgaver.

    Videregivelse

    Videregivelse finder ikke sted, bortset fra situationer, hvor kommunen er forpligtet til at videregive oplysninger. 

    Opbevaring

    Vi behandler ikke dine personoplysninger i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål.

  • Personoplysninger og formål

    Rudersdal Kommune har en særskilt privatlivspolitik for personalet.

    Vi har behov for at behandle dine personoplysninger, når du har en (kommende) tilknytning til kommunen.

    Formålet med behandling af dine personoplysninger er at opfylde vores opgave som offentlig myndighed med at yde services.

    Til brug for dette formål behandler vi følgende kategorier af personoplysninger:

    • Almindelige personoplysninger
    • Følsomme personoplysninger
    • CPR-nummer
    • Strafbare forhold

    Vi behandler følgende personoplysninger om dig:

    • Navn
    • Adresse
    • Telefonnummer
    • E-mailadresse
    • CPR-nummer
    • Bruger-ID eller login-oplysninger til selvbetjeningsløsninger
    • Oplysninger om tilmeldte tjenester eller kurser
    • Oplysninger om økonomi
    • Straffeattest
    • Helbredsoplysninger

    Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger:

    • Borgere

    Der er således tale om både behandling af almindelige personoplysninger efter Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1 og behandling af følsomme personoplysninger, Databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, strafbare forhold efter Databeskyttelsesforordningens art. 10 og Databeskyttelseslovens § samt CPR-numre i henhold til Databeskyttelseslovens §11. Vi indhenter ikke flere oplysninger, end hvad der er nødvendigt for at kunne varetage kommunens lovbundne opgaver.

    Videregivelse

    Videregivelse finder ikke sted, bortset fra situationer, hvor kommunen er forpligtet til at videregive oplysninger. 

    Opbevaring

    Vi behandler ikke dine personoplysninger i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål.

  • Personoplysninger og formål

    Vi har behov for at behandle dine personoplysninger, når du har en (kommende) tilknytning til en skole og fritidstilbud i kommunen. Formålet med behandling af dine personoplysninger er at opfylde vores opgave som offentlig myndighed med at varetage din tilknytning til skole og fritidstilbud.

    Du skal være opmærksom på at behandling af dine oplysninger i forbindelse med sommerferieaktiviteter henhører under Kultur og Fritid.

    Til brug for dette formål behandler vi følgende typer af dine personoplysninger:

    • Almindelige personoplysninger
    • Følsomme personoplysninger
    • CPR-nummer
    • Strafbare forhold.

    Vores behandling af oplysninger om dine strafbare forhold sker, hvis det er nødvendigt for varetagelsen af vores myndighedsopgaver (Databeskyttelseslovens § 8, stk. 1).

    Vi behandler følgende personoplysninger om dit barn:

    • Navn
    • Adresse
    • Telefonnummer
    • E-mail
    • Identifikationsnummer (CPR)
    • Sundhedsoplysninger

    Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger:

    • Borgere

    Der er således tale om både behandling af almindelige personoplysninger efter Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1 og behandling af følsomme personoplysninger, Databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2 samt CPR-numre i henhold til Databeskyttelseslovens §11. Vi indhenter ikke flere oplysninger, end hvad der er nødvendigt for at kunne varetage kommunens lovbundne opgaver inden for Skoleområdet.

    Behandlingen af personoplysninger sker på baggrund af:

    • Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e, da behandling er nødvendig af hensyn til offentlig myndighedsudøvelse. Denne offentlig myndighedsudøvelse er skoleundervisning og administration, som fastsat i Folkeskoleloven, herunder §§ 42 og 44. 
    • Databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, litra g, da behandling af følsomme personoplysninger er nødvendig af hensyn til væsentlige samfundsinteresser, herunder behandling af oplysninger om elevernes sundhed og trivsel, fx i forbindelse med specialundervisning eller sundhedstjenester i skolen.
    • Databeskyttelseslovens §11, stk. 1, for så vidt angår CPR-numre til identifikation af elever og medarbejdere i skolen.

    Videregivelse

    Det kan være nødvendigt at videregive dine personoplysninger. En videregivelse af dine personoplysninger kan ske til følgende kategorier af modtagere:

    • Daginstitutioner
    • Skoler
    • Institutioner i egen og andre kommuner
    • PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning)
    • Den kommunale tandpleje
    • Den kommunale sundhedspleje.

    Opbevaring

    Vi behandler ikke dine personoplysninger i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger indsamles. Oplysninger indsamlet i forbindelse med midlertidige kommunale ydelser slettes normalt 3 år efter, at ydelsen er ophørt, medmindre der er lovkrav om længere opbevaring. Personoplysninger indsamlet til ansøgningsprocesser, midlertidige evalueringer eller undersøgelser slettes umiddelbart efter, at ansættelsesprocessen, evalueringen eller undersøgelsen er afsluttet og resultaterne er behandlet, typisk inden for 6 måneder.

  • Personoplysninger og formål

    Vi har behov for at behandle dine personoplysninger, når du har en (kommende) tilknytning til et af kommunens nævnte områder.

    Formålet med behandling af dine personoplysninger er at opfylde vores opgave som offentlig myndighed med at varetage din tilknytning. Oplysninger anvendes til følgende:

    Individuel sagsbehandling og støtte

    For at kunne tilrettelægge og yde skræddersyet støtte til borgere med særlige behov, fx personer med fysiske eller psykiske handicaps, psykiske lidelser, eller komplekse sociale problemer.

    For at vurdere behovet for, og tildele, specialiserede tilbud som specialskole, skole-dagbehandling, botilbud, dagtilbud, socialpædagogisk støtte, eller pædagogisk psykologisk rådgivning.

    Behandlingsforløb og rehabilitering

    For at kunne planlægge, dokumentere og følge op på behandlings- og rehabiliteringsforløb, fx i forbindelse med psykiatrisk behandling, misbrugsbehandling, eller genoptræning efter sygdom.

    For at sikre en koordineret indsats mellem forskellige aktører, som fx hospitaler, private behandlingssteder, og andre kommunale enheder.

    Forebyggelse og tidlig indsats

    For at kunne identificere risikofaktorer og tidligt iværksætte forebyggende indsatser, fx for udsatte børn og unge eller borgere i fare for at udvikle misbrugsproblemer.

    For at koordinere med andre sektorer, som skoler og sundhedsvæsenet, om tidlige indsatser for at undgå forværring af problemer.

    Lovpligtig registrering og indberetning

    For at opfylde lovgivningens krav om registrering og indberetning af data, fx til nationale registre som CPR-registeret, Ankestyrelsen, eller Socialstyrelsen.

    For at overholde særlige bestemmelser i Serviceloven, Sundhedsloven, Barnets lov og anden relevant lovgivning, som kræver registrering af borgerens situation og de tilbudte indsatser.

    Sikkerhed og risikovurdering

    For at kunne foretage nødvendige risikovurderinger i forhold til borgernes sikkerhed, fx ved vurdering af farlig adfærd i socialpædagogiske forløb eller risiko for overgreb på børn.

    For at beskytte både borgeren og omgivelserne, og sikre at nødvendige sikkerhedsforanstaltninger er på plads.

    Planlægning og udvikling af tilbud

    For at kunne planlægge og udvikle de specialiserede tilbud, kommunen skal stille til rådighed, baseret på anonymiserede data og statistiske analyser.

    For at kunne evaluere og forbedre eksisterende indsatser og tilbud på baggrund af dokumenterede forløb og resultater.

    Kvalitetssikring og tilsyn

    For at sikre, at de specialiserede tilbud overholder kravene til kvalitet, og at indsatserne er effektive og målrettede.

    For at kunne gennemføre tilsyn med kommunale og private tilbud og sikre, at borgerens rettigheder og behov tilgodeses.

    Til brug for dette formål behandler vi følgende typer af dine personoplysninger:

    • Almindelige personoplysninger
    • Følsomme personoplysninger
    • CPR-nummer
    • Strafbare forhold

    Vi behandler følgende personoplysninger:

    Almindelige personoplysninger

    Navn, adresse og kontaktinformationer: Grundlæggende oplysninger, som er nødvendige for at kunne kommunikere med borgeren.

    Familieforhold og civilstand: Informationer om fx ægtefælle, børn og øvrige pårørende, som kan være relevante i forhold til støtte og ydelser.

    Økonomiske forhold: Oplysninger om indkomst, formue, gæld, og andre økonomiske forhold, som er nødvendige for at vurdere behovet for økonomisk støtte eller andre ydelser.

    Sociale forhold: Informationer om fx sociale problemer, misbrug, adfærdsvanskeligheder, og risikofaktorer, som kan være afgørende for indsatsen over for den enkelte borger.

    Følsomme eller fortrolige personoplysninger

    Helbredsoplysninger: Omfatter diagnoser, medicinforbrug, behandlinger, helbredstilstande og andre sundhedsrelaterede oplysninger, som er nødvendige for at kunne tilbyde den rette behandling, støtte eller rehabilitering.

    Oplysninger om behov for hjælpemidler og støtte: Brug af hjælpemidler: Informationer om nødvendige hjælpemidler, fx kørestole, høreapparater, mv., samt behovet for tilpasninger i hverdagen.

    Støttebehov: Beskrivelser af behov for personlig eller praktisk hjælp, fx socialpædagogisk støtte, eller andre former for bistand.

    Oplysninger om etnisk oprindelse: I det omfang det er nødvendigt for at tilpasse indsatserne til den enkeltes kulturelle og sproglige baggrund.

    Oplysninger om religiøse eller filosofiske overbevisninger: I tilfælde hvor det er relevant for behandlingen eller støtten, fx ved tilpasning af madtilbud eller hensyn i hverdagen.

    Seksuelle forhold og orientering: Kan være relevant i særlige tilfælde, fx i arbejdet med LGBT+ borgere eller i forbindelse med visse sociale indsatser.

    Oplysninger om strafbare forhold: Informationer om tidligere eller aktuelle strafbare forhold kan behandles, hvis det er nødvendigt for indsatsen, fx i sager om misbrug eller kriminalitetsforebyggelse.

    CPR-numre: Bruges til entydig identifikation og for at kunne registrere og behandle sager i overensstemmelse med lovgivningen.

    Andre relevante oplysninger

    Skole- og uddannelseshistorik: Oplysninger om tidligere og nuværende uddannelse, herunder særlige behov eller udfordringer, som kan påvirke borgerens trivsel og muligheder.

    Beskæftigelsesforhold: Oplysninger om jobhistorik, nuværende beskæftigelse, eller arbejdsløshed, som er relevante for at kunne tilbyde beskæftigelsesrettede indsatser.

    Boligforhold: Informationer om nuværende og tidligere boligsituationer, som kan være relevante i forhold til støtte til fx boligplacering eller hjemløshed.

    Netværk og sociale relationer: Oplysninger om borgerens sociale netværk, støttepersoner, og kontakt med andre offentlige myndigheder eller frivillige organisationer.

    Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger:

    • Borgere
    • Børn og unge under 18 år

    Der er således tale om både behandling af almindelige personoplysninger efter Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1 og behandling af følsomme personoplysninger, Databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, strafbare forhold efter Databeskyttelsesforordningens art. 8, stk. 1 samt CPR-numre i henhold til Databeskyttelseslovens §11. Vi indhenter ikke flere oplysninger, end hvad der er nødvendigt for at kunne varetage kommunens lovbundne opgaver inden for områderne.

    Videregivelse

    Videregivelse af dine personoplysninger kan finde sted for følgende kategorier af modtagere

    • Samarbejdspartnere
    • Kommuner
    • Bisiddere, partsrepræsentanter, hjælpere og tolke.
    • Beskæftigelsesministeriet
    • Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
    • ATP
    • Udbetaling
    • SKAT
    • Andre kommuner

    Områderne og centre behandler og eventuelt videregiver personoplysninger primært på grundlag af følgende lovgivning:

    • Barnets lov
    • Serviceloven
    • Sundhedsloven
    • Folkeskoleloven
    • Dagtilbudsloven
    • Lov om socialt frikort
    • Lov om Danmarks statistik
    • Databeskyttelsesloven
    • Databeskyttelsesforordningen
    • Forvaltningsloven
    • Offentlighedsloven
    • Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud
    • Børnebeskyttelseskonventionen

    Opbevaring

    Vi behandler ikke dine personoplysninger i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger behandles.

    Der gælder en række specifikke slettefrister på det specialiserede børneområde, som både kan være afhængige af sagstype såvel som den enkelte sags karakter. Sletning følger i disse tilfælde den sektorspecifikke lovgivning.

    Personoplysninger i sager om voksne med fysiske eller psykiske handicap eller andre sociale problemer skal som udgangspunkt slettes 5 år efter, at sagen er afsluttet.

    Hvis der er særlige forhold, som fx langvarige eller komplekse forløb, kan oplysningerne opbevares længere, men det skal være sagligt begrundet.

  • Personoplysninger og formål

    Vi behandler dine personoplysninger, når du f.eks. har en tilknytning til vores plejecentre, midlertidige plejeboliger eller får besøg af vores hjemmepleje. Vi behandler også dine personoplysninger, når du har f.eks. brug for genoptræning, alkoholbehandling eller gør brug af forskellige forebyggende og sundhedsfremmende tilbud.

    Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er at udføre vores services og opgaver som offentlig myndighed, såsom at forebygge sygdom, fremme sundhed, yde rehabilitering, personlig og praktisk hjælp, sygepleje, behandling og palliation m.v. til borgere, der har behov for det. Vores plejecentre og midlertidige plejeboliger behandler dine personoplysninger med henblik på at tilgodese dit særlige behov for omsorg, som bedst dækkes i en plejebolig.

    Vi behandler som udgangspunkt følgende kategorier af personoplysninger om dig:

    • Almindelige personoplysninger (såsom navn, alder, adresse, e-mail og telefonnummer) 
    • CPR-nr. 
    • Følsomme personoplysninger (helbredsoplysninger). 

    Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger:

    • Borgere
    • Pårørende
    • Kontaktpersoner

    Videregivelse

    Vi behandler personoplysningerne med henblik på at tilbyde forskellige ydelser inden for Sundhedsloven, Lov om social service og Lov om Almene Boliger m.v. Det drejer sig om følgende ydelser inden for Sundhedsloven:

    • Forebyggende og sundhedsfremmende tilbud (§ 119)
    • Kommunal sygepleje (§ 138)
    • Genoptræning (§ 140)
    • Alkoholbehandling (§141)

    Det drejer sig om følgende ydelser inden for Lov om Social Service (Serviceloven):

    • Tilskud til tilbud med aktiverende og forebyggende sigte (§ 79)
    • Årligt forebyggende hjemmebesøg til personer over 82 år (§ 79 a)
    • Personlig hjælp og pleje (§ 83)
    • Hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet (§ 83)
    • Madservice (§ 83)
    • Tidsafgrænset rehabiliteringsforløb til personer med nedsat funktionsevne (§ 83 a)
    • Hjælp, omsorg eller støtte samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder (§ 85)
    • Genoptræning og vedligeholdelsestræning (§ 86, stk. 1 og 2)
    • Afløsning eller aflastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne (§ 84).
    • Midlertidigt ophold til personer, der i en periode har et særligt behov for omsorg og pleje (§ 84).
    • Borgerstyret Personlig Assistance (§ 96)
    • Kommunens midlertidige rehabiliteringscentre (§102)
    • Bevilling af hjælpemidler (§ 112)
    • Pasningsordning for pårørende til nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom (§ 118)
    • Plejevederlag ved pasning af nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem (§ 119)
    • Plads på plejecentre og beskyttede boliger (§§ 192 og 192 a)

    Det drejer sig om følgende ydelser inden for lov om almene boliger m.v.:

    • Plads i almen plejebolig (§ 5, stk. 2)

    Videregivelse af personoplysninger 

    Det kan være nødvendigt at videregive dine personoplysninger for at kommunen kan levere de ydelser og services, som vi efter lovgivningen er forpligtet til at tilbyde. En videregivelse af dine personoplysninger kan derfor f.eks. ske til følgende kategorier af modtagere:  

    • Private leverandører af hjælpemidler og til samarbejdskommuner i forbindelse med udlevering af hjælpemidler
    • Private leverandører af hjemmepleje, madservice og tøjvask
    • Private rengøringsfirmaer
    • Privatpraktiserende fysioterapeuter,
    • Private specialsygehuse (f.eks. i forbindelse med tilbud om rehabiliteringsforløb for hjerneskadede)
    • Hospitaler
    • Alment praktiserende læger
    • Kommunens plejecentre og midlertidige boligtyper
    • Kommunens aktivitetscentre
    • Kommunens øvrige forvaltninger, herunder koncernøkonomi (økonomiforvaltningen)
    • Private plejecentre
    • Boligselskaber
    • Samarbejdskommuner (f.eks. ved udlevering af hjælpemidler)

    Opbevaring

    Vi behandler ikke dine personoplysninger i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger behandles.

  • Personoplysninger og formål

    Vi har behov for at behandle dine personoplysninger, når du har en (kommende) tilknytning til en institution i kommunen.

    Formålet med behandling af dine personoplysninger er at opfylde vores opgave som offentlig myndighed.

    Oplysningerne behandles til administration af gravsteder på kommunens kirkegårde, administration af særlige afdelinger på kommunens kirkegårde, ansøgninger om byggeaffald, byggeprojekter og kommunens ejendomme, administration af lejere i kommunens beboelsesejendomme, håndtering af indberetning fra borgere vedr. rotter og kommunens arealer, miljøtilsyn med virksomheder, bortskaffelse af jord, administration af kommunens affaldsordninger, administration af ansøgninger om råden over vej, behandling af lejere i kommunens beboelsesejendomme, masseudsendelser om generel information og høringer til borgere samt administration af lejere i kommunens beboelsesejendomme.

    Til brug for dette formål behandler vi følgende typer af dine personoplysninger:

    • Almindelige personoplysninger
    • Følsomme personoplysninger
    • CPR-nummer

    Almindelige personoplysninger

    • Navn og kontaktoplysninger
    • Følsomme personoplysninger som oplysninger om religiøs overbevisning og helbredsoplysninger
    • CPR-numre

    Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger:

    • Borgere

    Videregivelse

    Videregivelse af dine personoplysninger kan finde sted for følgende kategorier af modtagere:

    • Vejdirektoratet jf. lov om offentlige veje m.v. § 62.
    • Den fællesoffentlige rottedatabase jf. bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter § 31.
    • Autoriserede kloakmestre jf. bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter § 6.
    • Miljømyndighederne jf. bekendtgørelse om miljøtilsyn § 14.

    Opbevaring

    Vi behandler ikke dine personoplysninger i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger indsamles.

Andre behandlinger

  • Når du besøger vores hjemmeside (www.rudersdal.dk), gør vi brug af cookies med henblik på at aktivere grundlæggende funktioner, såsom sidenavigation og adgang til sikre områder af hjemmesiden (nødvendige cookies), for at optimere din brugeroplevelse af vores hjemmeside ved at vise indhold, der er relevant for dig (brugeroplevelsescookies) og for at forstå, hvordan hjemmesidebesøgende interagerer med vores hjemmeside (statistiske cookies).

    Du kan se her, hvordan vi anvender cookies på hjemmesiden: Cookie-deklaration

    Vores behandling af dine almindelige personoplysninger via nødvendige cookies sker på baggrund af vores udførelse af en opgave i samfundets interesse eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse (Databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra e). Vores behandling af dine almindelige personoplysninger via øvrige cookies (statistiske cookies og brugeroplevelsescookies) sker på baggrund af dit samtykke (Databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra a). Du har til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage. Du kan læse mere om, hvordan du ændrer dine cookie-indstillinger i vores cookiepolitik, som er tilgængelig her: 
    Cookies og tilgængelighed på hjemmesiden

    Cookies slettes i overensstemmelse med vores cookiepolitik.

  • Hvis du vælger at tilmelde dig vores nyhedsbrev, behandler vi dine almindelige personoplysninger. Formålet med nyhedsbrevet er at give information om daglige nyheder inden for de kategorier, du vælger.

    Behandling af dine almindelige personoplysninger i forbindelse med nyhedsbrevet sker på baggrund af dit samtykke (Databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra a). Du har til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage ved at klikke på frameldelseslinket i alle fremsendte nyhedsbrev.

    Vi sender dig vores nyhedsbrev, indtil du trækker dit samtykke tilbage. Derfor behandler vi dine almindelige personoplysninger indtil dette tidspunkt.

  • Vi behandler dine personoplysninger, når du færdes på kommunes tv-overvågede arealer. 

    Rudersdal Kommune foretager TV-overvågning af kommunens bygninger og andre offentligt tilgængelige områder med det formål at beskytte kommunens ejendom, forebygge og opklare kriminalitet og sikre tryghed for dig som borger i kommunen. I den sammenhæng kan vi behandle dine almindelige personoplysninger som følge af en væsentlig samfundsinteresse eller vores offentlige myndighedsudøvelse (Databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra e).

    Ved bekæmpelse af kriminalitet kan det være nødvendigt at videregive optagelser til politiet. Denne videregivelse sker med hjemmel i TV-overvågningslovens § 4c, stk. 1, nr. 3, og Databeskyttelseslovens § 8, stk. 2, nr. 2. Optagelserne bliver ikke offentliggjort, videregivet eller vist til andre end til politiet, medmindre du har givet et udtrykkeligt samtykke hertil, eller hvis videregivelsen følger af lovgivningen, jf. TV-overvågningslovens § 4c, stk. 1, nr. 1-2.

    Personoplysninger, der indsamles via TV-overvågning gemmes i 30 dage, medmindre det er nødvendigt at opbevare dem i en længere periode som følge af indgivelse af en anmeldelse om et strafbart forhold eller en konkret tvist. Efter 30 dage slettes optagelserne og kan ikke længere tilgås eller genskabes.

  • Vi behandler dine almindelige personoplysninger, når du besøger vores profiler på sociale medier. I den forbindelse er vi fælles dataansvarlige med den pågældende udbyder af det sociale medie.

    Nedenfor har vi linket til aftalerne om vores aftale om fælles dataansvar med den enkelte udbyder, privatlivspolitikker og begrænsning af brugen af personoplysninger for vores enkelte sociale medier.

    Facebook, Meta Platforms, Inc.

    Instagram, Meta Platforms, Inc. 

    X, X Corp.

    LinkedIn, LinkedIn Ireland Unlimited Company

  • Vi behandler dine almindelige personoplysninger, hvis du er tilknyttet en af vores leverandører eller samarbejdspartnere. Formålet med behandlingen af dine personoplysninger er at opfylde kontrakten eller varetage samarbejdet med den leverandør eller samarbejdspartner, som du er ansat hos.

    Dine almindelige personoplysninger behandles, når det er nødvendigt for at opfylde kontrakten (Databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra b), når det er nødvendigt for at overholde vores retlige forpligtelser (Databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra c), eller som led i vores offentlige myndighedsopgave (Databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra e). 

    Det kan være nødvendigt at videregive dine personoplysninger. For videregivelse henviser vi til kommunens øvrige privatlivspolitik som er opdelt i områder. Videregivelsen af oplysninger følger det område som har ansvar for behandlingen af personoplysningerne. Kategorien af personoplysninger finder du således ved at se under det relevante område.

    Vi behandler ikke dine personoplysninger i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger indsamles.

    Dine personoplysninger kan blive overført til modtagere, som befinder sig i lande udenfor EU/EØS (kaldet tredjelande).

  • Vi benytter os af den nyeste teknologi til gavn for dig og borgerne i kommunen. Som eksempel på nyeste teknologi kan nævnes Robotic process automation (RPA), AI eller teknologier til forebyggelse af cyberangreb. Vi tilstræber at stille et passende teknisk niveau i relation til de oplysninger, som kommunen behandler.

Rettigheder og klage

  • Du har efter Databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af personoplysninger om dig. Ønsker du at gøre brug af dine rettigheder, så benyt linket nedenfor vedr. aktindsigt eller kontakt os som nævnt under afsnittet om den dataansvarlige øverst på siden. 

    Dine rettigheder er følgende: 

    Ret til at se oplysninger (indsigtsret) - Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger. 
    Læs mere: Aktindsigt og indsigt i sager

    Ret til sletning - Du har som udgangspunkt ikke ret til sletning i henhold til art. 17 stk. 3 litra b. I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer. Eksempler herpå kan være når du har givet et samtykke til behandlingen eller at der forelægger en retlig forpligtelse til sletning.

    Ret til berigtigelse (rettelse) - Du har altid ret til berigtigelse. Berigtigelse indbefatter at du kan få urigtige oplysninger rettet i tilfælde af at dine oplysninger ikke er korrekte. I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer. 

    Ret til begrænsning af behandling - Du har visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser. 

    Ret til indsigelse - Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger. 

    Ret til at transmittere oplysninger (dataportabilitet) - Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format samt at få overført disse personoplysninger fra én dataansvarlig til en anden uden hindring.

    Denne ret er ikke gældende i forbindelse med behandling der sker i henhold til samfundets interesse eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse jf. art. 20 stk. 3.

    Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.

  • Hvis du ønsker at klage over vores behandling af personoplysninger om dig, er du velkommen til at kontakte os på de kontaktoplysninger, der fremgår af afsnittet om den dataansvarlige. Du er også velkommen til at kontakte vores DPO. 

    Klage til Datatilsynet

    Du har også altid ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på.

    Du kan kontakte Datatilsynet på følgende måde

    Du kan læse mere på Kontakt (datatilsynet.dk)