Anmeld mistanke om snyd
Har du mistanke om, at din nabo eller andre snyder med offentlige ydelser, så kan du anmelde det.
Brug formularen herunder, hvis du vil være anonym.
Du kan også anmelde telefonisk. Vil du gøre det anonymt, skal du undlade at præsentere dig ved navn.
Anmeldelse af snyd
-
Du kan lave en digital anmeldelse
Du kan med fordel foretage anmeldelsen digitalt på knappen ovenfor. Du bliver guidet igennem.
Du kan ringe til os
Du kan også ringe til os og foretage anmeldelsen. Vi vil måske stille dig nogle spørgsmål under telefonsamtalen.
Du kan sende os et brev
Du kan også sende os et brev.
Hvis du vil være anonym
Rudersdal Kommune har pligt til at give den anmeldte alle de oplysninger, der er givet i anmeldelsen i tilfælde af aktindsigt.
Hvis du vil være anonym, skal du undgå at give oplysninger, der kan identificere dig over for den, der bliver anmeldt. Det vil sige, at du blandt andet skal undlade at præsentere dig.
Du får kun en kvittering på skærmen, når du anmelder via formularen her på siden. Vi sender ikke kvittering for anmeldelsen personligt til dig.
-
Når vi modtager en anmeldelse om snyd, undersøger vi den anmeldtes forhold. Den anmeldte bliver kontaktet og bliver orienteret om, at han/hun er blevet anmeldt for snyd.
En anmeldelse om snyd betyder ikke, at den anmeldte bliver mistænkt for noget ulovligt, eller automatisk mister retten til ydelser.
Anmeldelsen fører til, at vi indleder en kontrolundersøgelse. Dvs. at vi undersøger oplysningerne i anmeldelsen og ser på, om den anmeldtes forhold har ændret sig på en måde, der kan have betydning for de ydelser, den anmeldte får fra kommunen.
-
Som anmelder får du ikke svar på anmeldelsen, for du er ikke part i sagen som anmelder. Derfor har du ikke ret til at kende kommunens vurdering af oplysninger i anmeldelsen.
-
Handler din anmeldelse om noget, der ikke vedrører os, sender vi anmeldelsen videre til rette myndighed, f.eks. SKAT, anden kommune, Udbetaling Danmark eller politiet.
Hvis du er blevet anmeldt
-
Hvis du er blevet anmeldt, har du krav på at få oplyst, hvor kommunen har sine oplysninger fra.
-
Hvis vi får en anmeldelse eller får oplysninger om dig, som måske kan påvirke dine ydelser, får du et brev om, at du er blevet anmeldt. Du bliver samtidig indkaldt til en samtale. I indkaldelsen vil vi fortælle dig, hvilke yderligere oplysninger, vi har brug for fra dig.
Derefter går vi i gang med at undersøge, om dine forhold har ændret sig, og om du stadigvæk opfylder betingelserne for at få ydelser fra kommunen. Det gør vi blandt andet ved at sammenholde de oplysninger, du har givet, med oplysninger i de registre, kommunen har adgang til.
Hvis du opfylder alle krav til fortsat at få dine ydelser, skriver vi til dig, at vi ikke undersøger sagen mere.
-
Så længe vi undersøger, om dine forhold har ændret sig, vil du forsætte med at få udbetalt dine ydelser.
Hvis vi vurderer, at du ikke længere har ret til ydelsen, vil du få en afgørelse på det. Kommunen vil herefter stoppe udbetalingen af dine ydelser. Hvis du har fået for meget udbetalt, kan du risikere at skulle betale beløbet tilbage.
-
Kommunen kan både modtage oplysninger fra privatpersoner og fra andre myndigheder og organisationer.
-
Vi kalder dig til samtale og beder dig om yderligere oplysninger, fordi vi ønsker, at undersøgelsen sker i samarbejde med dig. Hvis vi selv skal indhente oplysningerne, kan det betyde, at det vil tage længere tid med undersøgelsen og dermed en afklaring på dine fremtidige udbetalinger og ydelser.
Hvorfor bliver jeg kontrolleret?
Kommunen har som offentlig myndighed pligt til at sikre, at ydelser til borgere udbetales på et korrekt grundlag.
Det kan være, at dine boligforhold, økonomiske forhold eller andre forhold har ændret sig, siden du fik udbetalt ydelsen første gang, uden at du har været opmærksom på at give kommunen besked om det.
Når du modtager en offentlig ydelse fra kommunen, har du pligt til at give os de rigtige oplysninger og give besked om ændringer, der er relevante for den eller de ydelser, du får.
-
Hvis dine forhold kan få betydning hos andre myndigheder, så er vi forpligtet til at orientere dem om anmeldelsen.
Vi vurderer også, om andre myndigheder kan have informationer, som kan være nødvendige og relevante i kommunens kontrolundersøgelse. Vi kan derfor også tage kontakt til dem for at indhente informationer.
-
Når vi undersøger dine forhold, ser vi på, om du har fået udbetalt for meget af en ydelse i forhold til, hvad du har ret til. Hvis vi konstaterer, at du har fået for meget udbetalt, kan der blive tale om, at du skal betale beløbet tilbage.
Vi vil altid kontakte dig, inden vi træffer en afgørelse for at sikre, at du har haft mulighed for at give de relevante oplysninger, der kan have betydning for afgørelsen.
Hvis du får mere udbetalt, end du har ret til, fordi du bevidst har undladt at give kommunen besked om ændringer eller har givet forkerte oplysninger, kan du blive anmeldt til politiet for bedrageri.