Fritagelse for Digital Post
Du kan søge om at blive fritaget for Digital post. Hvis du bliver fritaget for Digital Post, betyder det, at du fremover vil modtage fysisk post. Borgerservice kan hjælpe dig med at søge om fritagelse.
OBS: Borgerservice kan kun hjælpe med fritagelse for Digital Post afsendt af offentlige myndigheder. Vi kan derfor ikke hjælpe, hvis du eksempelvis modtager Digital Post fra banker, pensionsselskaber mm. Kontakt afsenderen, hvis du vil modtage posten fysisk.
Du skal udfylde en blanket, som du kan downloade gennem linket herunder og udfylde, inden du kommer.
Alternativt kan du få udleveret blanketten i Borgerservice.
Du kan kun møde op i Borgerservice, hvis du har bestilt tid på forhånd. Det kan du gøre her:
Hvem kan fritages for Digital Post?
-
Hvis du skal fritages for digital post, skal du opfylde mindst én af følgende betingelser:
- Du lider af en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, som hindrer dig at modtage Digital Post fx demens eller en hjerneskade.
- Du har ikke adgang til computer eller internet.
- Du bor eller opholder dig ikke længere fast i Danmark.
- Du har ikke mulighed for at få MitID af andre grunde.
Fritagelsen er tidsubegrænset. Hvis du ombestemmer dig, kan du ophæve fritagelsen i Borgerservice.
-
Hvis du ikke selv kan møde op i Borgerservice, kan du give en pårørende fuldmagt til at søge om fritagelse for Digital Post på dine vegne. Den pårørende skal medbringe en underskrevet fuldmagtsblanket og gyldig billedlegitimation.
Har du svært ved det digitale?
-
Som udgangspunkt skal du benytte digital selvbetjening, når du søger boligydelse, folkepension eller familieydelser.
Har du svært ved det digitale, kan du møde op i Borgerservice og få hjælp til at blive fritaget for at bruge digitale selvbetjeningsløsninger. Du kan bestille en tid til Borgerservice her.
-
Hvis du har svært ved det digitale, kan du få hjælp forskellige steder i kommunen, blandt andet i Borgerservice, på bibliotekerne eller i ÆldreSagen.