Borgere i Rudersdal viser vejen til mere delemobilitet i hovedstadsregionen
En spørgeskemaundersøgelse blandt over 1.200 borgere i Rudersdal viser opbakning til forsøgsprojekt om delecykler og delebiler i kommunen.
Region Hovedstaden og Rudersdal kommune har siden august sidste år kørt et forsøg med 200 el-delecykler og op mod 60 delebiler fordelt i kommunen.
Siden forsøget startede, er der kørt knap 18.000 ture med delebiler og mere end 15.000 med delecyklerne, og antallet af ture forventes at stige yderligere i de varme måneder.
En spørgeskemaundersøgelse foretaget af Epinion for Region Hovedstaden viser da også, at kendskabet til projektet er stort. Af de over 1200 borgere fra Rudersdal kommune, der har svaret i undersøgelsen, svarer syv ud af ti, at de kender til tilbuddene.
Projektet giver værdifuld viden
Region Hovedstaden, som leder projektet på tværs af aktørerne, ser store perspektiver i erfaringerne fra Rudersdal.
- De seneste resultater fra Rudersdal viser, at delemobilitet kan gøre en forskel for borgernes hverdag og transportvaner. Forsøgsprojektet har givet os værdifuld viden, som det er vigtigt at få bredt ud til de andre kommuner i regionen, siger Marianne Frederik, formand for Udvalget for trafik og regional udvikling.
De borgere, som bruger de nye deleløsninger, udgør ca. ti pct. af den samlede befolkning over 18 år, og de peger især på fritid, arbejde og ærinder som de primære grunde til at tage en delecykel eller delebil.
Flere svarer, at de bruger deleløsningerne, fordi de ikke har adgang til bil eller ønsker en mere fleksibel transport.
Politisk stillingtagen: Skal delemobilitet fortsætte
- Delemobiliteten i Rudersdal er kommet godt fra start. Mange borgere har allerede taget løsningerne til sig – ikke bare én gang, men som en fast del af hverdagen. Og det ser ud til, at delebiler og delecykler også kan indgå som en del af den daglige transport uden for København i en kommune som vores, siger Court Møller, formand for Klima- og Miljøudvalget i Rudersdal Kommune.
Ifølge spørgeskemaundersøgelsen er det især de unge, der allerede har prøvet løsningerne, som efterspørger mere delemobilitet. Der er også opbakning til, at kommunen fortsætter sin satsning på området - syv ud af ti borgere mener, at delemobilitet hører fint hjemme i Rudersdal.
Forsøget kører frem til udgangen af juli 2025 og er fuldt finansieret med EU-midler. Herefter er det op til Rudersdal Kommune og udbyderne af delemobilitet at beslutte, om ordningerne kan forsætte efter sommeren.
På sit møde 11. juni tager Klima- og Miljøudvalget stilling til muligheder for at understøtte delemobilitet efter afslutning af forsøgsprojektet.
Hovedpointer fra analysen
- Kendskab: Syv ud af ti borgere genkender delebiler og delecykler i kommunen.
- Opbakning: Syv ud af ti borgere bakker op om, at kommunen fortsætter indsatsen.
- Brug: Ud af de i alt 1234 borgere, som har svaret på undersøgelse, har 77 aktivt benyttet sig af en delebil eller delecykel – ofte flere gange. Det svarer til, at en ud af ti borgere over 18 år har benyttet sig af det nye transporttilbud.
- Formål: Bruges især til fritid, arbejde og ærinder.
- Motivation: Fleksibilitet og manglende adgang til bil er vigtigste grunde.
- Analysen af Epinion er lavet på baggrund af 1234 svar, som er kommet ind via et spørgeskema i e-Boks sendt til borgere i Rudersdal Kommune. 77 personer har svaret, at de er brugere af delebiler og eller delecykler, hvilket repræsentativt svarer til, at seks-syv pct. af borgerne over 18 år i Rudersdal har benyttet de nye transporttilbud.