Hop til hovedindhold
Nyhed

Delecykler og delebiler har godt fat i brugerne

Næsten 14.000 gange er en delebil eller delecykel blevet lejet, siden forsøget med delemobilitet startede i august sidste år. Øverst på hitlisten er Vedbæk Station, Birkerød Station / bymidte, Nærum Station samt DTU Science Park.

Midtvejs i projektperioden har det EU-finansierede Gemini-projekt om deletransport i Rudersdal Kommune godt fat i brugerne. Projektet kører frem til udgangen af juli i år.

Tallene viser, at især Vedbæk Station, Birkerød Station / bymidte, Nærum Station og DTU Science Park er populære for de rejsende både for delecykler og delebiler.

Specielt for delecyklerne gælder, at der ses stor trafik særligt i og omkring Birkerød og imellem Vedbæk, Trørød, Nærum, Gl. Holte og Holte.

Den første halvdel af forsøgsperioden, efterår og vinter, betragtes som lavsæson for både delebiler og delecykler. Derfor er der en stor forventning til, at der fra marts og frem vil være mange flere, der vil snuppe en delecykel eller en delebil som supplement til den daglige transport.

Tilpasning efter feedback fra brugere og borgere

- I projektet får vi løbende en masse god feedback – både fra brugerne og fra borgerne. Vi er glade for de mange input og tilpasser projektet, efterhånden som vi bliver klogere på, hvad der virker, og hvad der ikke virker, og hvilke ønsker borgerne har til en velfungerende deletransport, fortæller Court Møller, formand for Klima- og Miljøudvalget.

I en periode fik Rudersdal Kommune en del henvendelser om væltede delecykler eller cykler, som var smidt, stuvet sammen eller var placeret på en uhensigtsmæssig måde.

- Derfor er den løbende kontakt med de forskellige operatører super vigtig, for på den måde sikrer vi også, at mængde af tilgængelige cykler hele tiden afspejler behovet, så der hverken er alt for mange eller det modsatte, siger Court Møller.

Som noget af det seneste er der nu placeret nye cykelstativer rundt omkring i kommunen på de hubs, hvor det er tilladt at sætte cyklerne. De skal gerne hjælpe brugerne til at holde god orden og få delecyklerne til at fremstå pænere i omgivelserne.

- Jeg er meget glad for at tallene viser, at der både har været en rigtig god brug af delecykler og delebiler, fortsætter Court Møller. Vi får med delecykler og delebiler i Rudersdal påvist, om der er et forretningspotentiale for delecykler og delebiler. Det håber jeg, at der er, da det vil være et vigtigt skridt i den grønne omstilling.

Langt de fleste cykler sættes korrekt

I øvrigt viser en opgørelse fra Dott, at 97 pct. af alle ture med en delecykel slutter det korrekte sted, nemlig på et af de mange hubs, hvor man finder en delcykel og kan aflevere den igen.

Sagt omvendt: Kun i tre pct. af turene ender en cykel uden for de tilladte hubs og cykelstativer.

Undtager man lige København, hvor der stort set er hubs på alle gadehjørner, har Rudersdal den højeste hitrate for samtlige kommuner, Dott samarbejder med.

Bidrag til de gode historier om deletransport

- Vi er meget afhængige af, at vi ved, hvordan borgerne anvender de forskellige transportmidler i det daglige, så vi kan justere hen ad vejen, fortæller Katrine Vestergaard Petersen, projektleder for Rudersdal Kommune. Derfor vil vi også gerne høre fra brugere, som vil fortælle os om deres oplevelser og erfaringer i hverdagen.

Helt konkret vil Rudersdal Kommune gerne formidle gode – og måske mindre gode – erfaringer videre og på den måde måske inspirere endnu flere til at hoppe med på deleideen.

Er man interesseret, så grib fat i Marie Aarup, Rudersdal Kommune, maaar@rudersdal.dk

I DTU Science Park er delebiler især populære

DTU Science Park, som er en forskerpark og et privat erhvervsområde på grænsen til Hørsholm, har sin egen hub med delebiler fra GreenMobility og Kinto Share samt delecykler fra Dott.

Her er det operatøren GreenMobility, som er højdespringer med flest ture. Data herfra viser faktisk, at netop denne hub er den inden for kommunegrænsen, som anvendes mest, med omkring 1.800 kørsler, siden projektet blev skudt i gang i sensommeren 2024.

- I DTU Science Park i Hørsholm går ca. 3.500 personer på arbejde hver dag, og derfor er det relevant at afprøve flere typer løsninger for mobilitet, siger Lars Birch, Chief Real Estate Officer. At være vært for testhubben hænger godt sammen med vores indsats med bæredygtige initiativer, og vi er naturligvis stolte over, at vi er det første erhvervsområde i Danmark, som tester denne HUB+ løsning.

Med sin deltagelse i projektet ønsker DTU Science Park på én og samme tid at øge valgmulighederne for transport til og fra erhvervsområdet og samtidig gøre det muligt for virksomhedernes medarbejdere at skifte egen bil ud med deletransport.

Så meget bruges cykler og biler

Så mange bruger delecykler og delebiler pr. 26. januar 2025, opgjort fra projektets start i august 2024.

Delecykler Dott:

  • Ture i alt: 6.052
  • Brugere: 4.920

GreenMobility biler:

  • Ture i alt: 8.142
  • Brugere: 5.793

Kinto Share biler:

  • Kørte km i alt: 47.196

Om projektet

Snup en delecykel eller delebil

Projektet kører frem til udgangen af juli 2025 og er en del af et overordnet EU-projekt, GEMINI, der handler om at styrke grøn mobilitet. Projektet hører under det såkaldte Horizon-program, læs mere længere nede på siden, og er 100 pct. EU-finansieret.

I projektet samarbejder Rudersdal Kommune med en række parter:

  • Region Hovedstaden, projektleder i Danmark
  • DTU Science Park, der har sin egen hub for deletransport
  • DTU Compute, der indsamler viden og data, så projektet kan evalueres
  • DSB
  • Dertil kommer de tre leverandører af deletransport: Dott, KINTO Share og GreenMobility.