Indvielse af nye udskolinger: et skridt mod fremtidens folkeskole
På en solrig sensommereftermiddag var der glæde og spænding blandt elever, lærere og forældre, da Søholmskolen officielt indviede sine nye udskolingsmiljøer på afdeling Toftevang i Birkerød.
Der var levende musik, sang og taler i skolegården, inden Borgmester Ann Sofie Orth, godt assisteret af Kaya fra 3. klasse, klippede den røde snor over med en guldsaks og erklærede Søholmskolens nye udskolingslokaler for åben.
Indtil nu har Søholmskolens godt 300 7.-9. klasseelever været fordelt på skolens to afdelinger, Toftevang og Bistrup, men med ombygningen er de nu samlet under ét tag på afdeling Toftevang. Det giver en unik mulighed for at skabe et stærkt fagligt og socialt fællesskab, hvor de unge mennesker kan blomstre, lære og forberede sig på livet efter grundskolen.
Stolt af elever og lærere
Søholmskolen er ikke alene om denne store forandring. Ravnholm Skole har samlet sine udskolingselever på afdeling Nærum, hvilket markeres ved en festlig begivenhed i starten af september. Begge skoler har gennemgået omfattende ombygninger, som har resulteret i moderne og inspirerende læringsmiljøer for udskolingsklasserne.
Ravnholm Skoles 7.-9. klasser og deres lærere har allerede indtaget lokalerne på afdeling Nærum, og skolens leder Kristine Juel Sklander er stolt af både elever og lærere:
Det er fantastisk, at vi nu har taget de nye, flotte udskolingsmiljøer i brug, og en stor ros går til de unge mennesker, der har mødt alle de nye tiltag med et åbent sind og masser af gåpåmod. Samlingen af udskolingen på afdeling Nærum er gået over al forventning, og jeg vil også fremhæve vores dygtige udskolingslærere, som midt i alle forandringerne har støttet eleverne og sikret undervisning af høj kvalitet. Vi ser nu frem til en festlig indvielse af de nye miljøer den 6. september og til en hverdag som samlet udskoling i de nye lokaler, der giver endnu flere muligheder for inspirerende undervisning, siger Kristine Juel Sklander.
Rudersdal Kommunes borgmester Ann Sofie Orth er spændt på de muligheder, de nye udskolingsmiljøer giver:
De nye lokaler er virkelig flotte, og jeg ser frem til at følge, hvordan de vil påvirke de unge menneskers skolegang. Eleverne har selv fortalt, at de trives bedst med varieret og virkelighedsnær undervisning, og det er præcis, hvad vi ønsker, at de nye udskolingsmiljøer skal støtte op om. Jeg håber, at de nye fysiske rammer og de undervisningsformer, der skal arbejdes med her, vil skabe en positiv effekt for elever og medarbejdere, siger Ann Sofie Orth.
Tænkte, det gik op i hat og briller
De nye læringsmiljøer på Søholmskolen og Ravnholm Skole er designet i en campus-struktur med åbne og fleksible fagområder, der understøtter både faglig fordybelse og socialt samspil. Områderne er indrettet for at fremme varieret og aktiv undervisning, som giver eleverne mulighed for projektbaseret arbejde og tæt samarbejde med hinanden. Denne undervisningsform fremhæves af Rudersdal Fælleselevråd som en vigtig prioritet og gør det muligt at tilpasse undervisningen endnu bedre til den enkelte elev. Eleverne på Søholmskolen lægger heller ikke skjul på deres begejstring over alt det nye – selvom Vera fra 8.Y i starten var lidt skeptisk.
Da jeg først hørte om de åbne miljøer, og at vi skulle være så mange samlet, tænkte jeg, at det ville gå op i hat og briller. Men det har faktisk vist sig at være rigtig godt. Jeg har allerede fået nye venner, og det er også nemmere at finde nogen at arbejde sammen med, som jeg passer godt sammen med fagligt og socialt. Lokalerne er designet sådan, at undervisningen bliver sjovere og mere spændende. Det har været en god og hyggelig start, hvor vi er blevet rystet godt sammen, siger Vera, og Elvira fra 7.Z supplerer:
Jeg bliver ikke længere så hurtigt træt i timerne, fordi vi laver forskellige ting og bevæger os rundt til forskellige arbejdsstationer. Det fungerer rigtig godt, og jeg tror, de nye lokaler giver os bedre muligheder for at lære på forskellige måder. Jeg glæder mig til at se, hvad vi ellers kan få ud af det.
Tilgodeser elevernes forskelligheder
Også Søholmskolens leder Karin Grüttner ser store muligheder i at samle de ældste elever og tilbyde dem fysiske rammer, der understøtter projektbaseret undervisning:
Med de nye, læringsmiljøer får vores udskolingselever mulighed for at udforske deres potentiale på nye måder, samarbejde tættere med hinanden og fordybe sig i læring, der er både relevant og inspirerende. Denne udvikling har krævet en stor indsats fra lærerne, som har sikret en god og tryg forandringsproces for eleverne, selvom det har været en stor omvæltning for alle. Vi er stolte af at kunne tilbyde en læringsoplevelse, der ikke kun tilgodeser elevernes forskelligheder, men også støtter dem i at blive nysgerrige, ansvarlige og selvstændige unge mennesker, siger Karin Grüttner.
De nye læringsmiljøer understøtter Rudersdal Kommunes mål om at skabe et mere vedkommende og motiverende udskolingstilbud for de ældste elever. Samtidig ønsker kommunen at ruste børn og unge til at navigere i en kompleks verden, hvor kompetencer som samarbejde, kommunikation, selvstyret læring, kritisk tænkning og problemløsning er vigtige at mestre. De nye udskolingsmiljøer er skræddersyet til at understøtte denne udvikling og giver eleverne de bedste muligheder for at lære og vokse.