Hop til hovedindhold
Nyhed

Ny mesterlære for de ældste elever i folkeskolen

Fra næste skoleår får elever i 8. og 9. klasse mulighed for at komme i en ny juniormesterlære, der skal give dem et bedre afsæt for en erhvervsuddannelse.

Drømmen om en erhvervsuddannelse skal tættere ind på nethinden hos skoleelever i 8. og 9. klasse. Det er undervisningsministerens og regeringens ønske, og i forlængelse af Folketingets beslutning vil Rudersdal Kommune som landets øvrige kommuner tilbyde de ældste elever i folkeskolen en såkaldt juniormesterlære.

Initiativet træder i kraft fra skoleåret 2025/2026 og skal give eleverne i Rudersdal Kommune nye muligheder for at kombinere undervisning i de kendte skolerammer og fællesskaber med op til to dages erhvervspraktik om ugen i gennemsnit. Målet er at skabe de bedste rammer for trivsel og faglig progression, så flere unge gennem en individuelt tilpasset skolegang får bedre forudsætninger for deres fremtidige uddannelsesvalg.

Fokus på trivsel og praktiske færdigheder

Juniormesterlæren skal ikke kun give eleverne et indblik i arbejdsmarkedet, men også hjælpe dem med at opdage, hvad de er gode til, og hvad der interesserer dem. Derfor bliver forløbene tilrettelagt, så eleverne lærer gennem virkelige opgaver og hands-on erfaringer. På den måde får de mulighed for at afprøve deres færdigheder i praksis og opleve, hvordan deres kompetencer kan bruges i den virkelige verden.

Juniormesterlæren er en stærk mulighed for, at eleverne kan få indblik i erhvervsmulighederne og blive klogere på deres egne interesser og kompetencer i mødet med virksomhederne i praktikforløbene. Ved at kombinere undervisning i skolen og praktiske færdigheder på en fleksibel måde får eleverne helt nye muligheder for at afprøve sig selv. Samtidig tror jeg på, at det giver flere unge mulighed for at lykkes i skolen og styrke deres faglige selvtillid, som er afgørende, også senere i livet. Vi har samtidig besluttet, at de unge stadig kan have det andet ben trygt placeret i deres kendte klassefællesskab, så de kan bevare tilknytningen til læringsmiljøet og det sociale fællesskab på deres egen skole, siger Anne Christiansen, formand for Børne- og Skoleudvalget.

Lokal model sikrer tilknytning og fleksibilitet

For at understøtte denne tilknytning og sikre en rød tråd i elevernes skolegang har Børne- og Skoleudvalget valgt en lokal model, hvor de elever, som vælger at komme i juniormesterlære, bliver på deres egen skole og får praktikforløb og undervisning integreret fleksibelt i deres skema.

Den enkelte skoleleder afgør, hvilke øvrige fag eleven i juniormesterlære fortsat skal følge. Disse fag indgår dog ikke i elevens eksamen. Dette sikrer den størst mulige fortsatte deltagelse i klassefællesskabet og understøtter, at de bibeholder en faglig bredde. Folkeskolens afgangseksamen med juniormesterlære skal give adgang til EUD grundforløb, mens andre ungdomsuddannelser forventeligt vil kræve optagelsesprøve.

Den lokale model giver også mulighed for en individuel tilpasning af både undervisning og praktikforløb, så der tages højde for den enkelte elevs behov, interesser og stærke sider.