Rudersdal går forrest i kampen for børns læselyst
En ny undersøgelse giver Rudersdal Kommune konkrete anbefalinger til, hvordan vi kan styrke børns læseglæde.
Som den første kommune i landet har Rudersdal sammen med Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU, Aarhus Universitet) undersøgt, hvad der påvirker børns lyst til at læse. Resultatet er tydeligt: Læseglæden falder gennem skoletiden – især i udskolingen.
- At læse åbner døre – ikke bare til viden, men til hele verden. Jeg er stolt af, at Rudersdal går forrest i arbejdet med at forstå og styrke børns læseglæde. Den viden, vi gennem samarbejdet med Aarhus Universitet har fået, er en gave, fordi vi nu for alvor har et klart billede af, hvorfor vores børn og unge mister lysten og glæden ved at læse. Det giver os de bedste forudsætninger for at sætte ind præcis dér, hvor behovet er størst, siger borgmester Ann Sofie Orth.
Undersøgelsen peger blandt andet på, at forældrenes læsevaner og børns skærmforbrug har stor betydning. Forskerne anbefaler mere elevinddragelse, engagerede læseforbilleder blandt forældre og stærkere skolebiblioteker.
Formand for Børne- og Skoleudvalget Anne Christiansen ser frem til at omsætte resultaterne til handling:
- Vi har nu konkrete anbefalinger, som kan hjælpe os på vej i arbejdet med at styrke elevernes medbestemmelse, inddrage forældrene og skabe inspirerende læsemiljøer – både digitalt og analogt. Vi skal møde børnene dér, hvor de er, og samtidig give dem lyst til at udforske læsningen, siger Anne Christiansen.
Et samarbejde mellem forvaltning, skoler, forældre og elever skal nu danne grundlag for, at anbefalingerne bliver omsat til en række konkrete indsatser, som efterfølgende vil blive implementeret på Rudersdal Kommunes skoler.