Rudersdal lancerer stor læseundersøgelse blandt skoleelever
Glæden ved læsning og børns læsefærdigheder går hånd i hånd. Derfor igangsætter Rudersdal nu som landets første kommune en omfattende læseundersøgelse, der sætter øget fokus på at styrke læseglæden blandt kommunens folkeskoleelever.
Rudersdal Kommune igangsætter i samarbejde med Aarhus Universitet en omfattende undersøgelse af elevernes læselyst. Formålet med undersøgelsen er med skræddersyede tiltag at løfte læseglæden hos kommunens elever fra 0. til 9. klasse for i sidste ende at løfte deres faglighed, trivsel og deltagelsesmuligheder.
Rudersdal Kommunes borgmester Ann Sofie Orth siger:
”Vi har et klart politisk ansvar for at støtte vores børns læsefærdigheder. Læsning er ikke kun en færdighed, men også nøglen til viden og muligheder. Når børn læser, åbner verden sig for dem, og andre fag bliver mere tilgængelige og forståelige. Ved at investere i læselysten investerer vi i vores børns fremtid. Jeg håber, at undersøgelsen giver en dybere viden om, hvad der motiverer eleverne, så vi hele tiden kan styrke rammerne og hjælpe den enkelte."
Undersøgelsen kommer som en reaktion på bekymrende resultater fra både den internationale læseundersøgelse Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) fra 2021 og nationale tests, der viser en dalende læselyst og læsekompetencer blandt danske børn. For at kunne iværksætte målrettede tiltag i Rudersdal, er det nødvendigt at få en mere detaljeret forståelse af lokale tendenser. Lektor Simon Skov Fougt fra Aarhus Universitet, som også har stået for den danske del af PIRLS-studiet, vil lede undersøgelsen.
"Denne undersøgelse er den første af sin slags i Danmark, og jeg er meget spændt på resultaterne, som vil give os en unik mulighed for at forstå, hvad der påvirker læselyst og -færdigheder hos eleverne i Rudersdal Kommune. Skolen spiller en vigtig rolle, men hjemmet er også afgørende. Ved at forstå disse faktorer kan vi skræddersy tiltag, der ikke kun øger læseglæden, men også styrker læsekompetencerne. Det er essentielt, at eleverne læser og skriver mere, men det skal være meningsfuldt for eksempel ved at knytte danskundervisningen til relevante emner og interesser," siger Simon Skov Fougt.
Forældres læsevaner har betydning
Læseundersøgelsen vil omfatte to spørgeskemaundersøgelser; en rettet til alle elever i folkeskolerne i Rudersdal Kommune og en anden til deres forældre. Eleverne vil udfylde spørgeskemaerne i skoletiden med støtte fra lærere og læsevejledere.
Undersøgelsen vil give kommunen værdifuld viden om, hvad der motiverer eleverne til at læse, og hvordan forskellige faktorer som skoleindsatser, forældreinddragelse, læsevaner og brugen af smartphones og sociale medier spiller ind. Resultaterne vil danne grundlag for en række målrettede tiltag, der skal fremme læselysten og styrke læsekompetencerne på tværs af alle klassetrin.
Formand for Børne- og Skoleudvalget i Rudersdal Kommune Anne Christiansen siger:
”Arbejdet med læsning er integreret i vores skolers mission om, at alle elever skal trives og blive så dygtige, de kan. Det er vigtigt for os at fokusere på både faglige resultater og elevernes generelle trivsel og motivation. Ved at gennemføre denne omfattende læseundersøgelse, håber vi at få et indblik i, hvordan vi bedst kan støtte eleverne i deres læseudvikling. Dette indebærer både at identificere områder, hvor der er behov for forbedringer, og at fremme de styrker, der allerede findes i vores skoler. På denne måde kan vi skræddersy vores undervisningsmetoder og ressourcer mere præcist, så alle elever får optimale betingelser for at opnå læseglæde.”
Undersøgelsen gennemføres i efteråret 2024 blandt Rudersdal Kommunes 5.800 folkeskoleelever og deres forældre. Børne- og Skoleudvalget vil blive præsenteret for undersøgelsens resultater og de foreslåede tiltag i begyndelsen af 2025.