Hop til hovedindhold
Nyhed

Rudersdalelever trives bedre end landsgennemsnittet

Den nationale trivselsmåling viser, at eleverne i Rudersdal generelt trives godt og ligger over landsgennemsnittet.

Årets nationale trivselsmåling peger på, at langt de fleste elever i Rudersdal oplever høj eller meget høj trivsel. De føler sig som en del af fællesskabet på skolen, klarer sig godt fagligt og er glade for at gå i skole. Samtidig viser resultaterne, at der er mulighed for at styrke elevernes motivation, indflydelse og oplevelse af støtte i undervisningen – en tendens, der også ses på landsplan.

Mere af det, eleverne efterspørger

For at imødekomme elevernes ønsker er der sat gang i en række tiltag, der skal gøre undervisningen mere varieret og virkelighedsnær. Et eksempel er det intensiverede samarbejde mellem kommunens skoler og lokale virksomheder, hvor eleverne arbejder selvstændigt og problemløsende med opgaver fra den virkelige verden.

Ifølge formand for Børne- og Skoleudvalget, Anne Christiansen, er samarbejdet med virksomhederne et godt eksempel på, hvordan undervisningen kan blive mere motiverende. Hun siger:

Når børnene får lov at arbejde med udfordringer hentet direkte fra en virksomheds dagligdag, bliver det sjovere og mere meningsfuldt at gå i skole – og de fortæller selv, at denne type undervisning er spændende og giver dem lyst til at lære mere. Dette er blot ét af flere tiltag – både på politisk niveau og i det daglige arbejde på skolerne – som jeg forventer, vi kommer til at se en god effekt af.

Anne Christiansen glæder sig samtidig over, at trivslen i Rudersdal fortsat ligger højt:

Det er positivt, at trivslen blandt eleverne i Rudersdal fortsat ligger højt og over landsgennemsnittet. Jeg havde selvfølgelig helst set, at vi ikke oplevede et fald, men som vi også ser i resten af landet, er det en generel tendens – og det understreger blot, hvor vigtigt det er, at vi hele tiden arbejder for at gøre det endnu bedre.

Trivselsmålingen er et vigtigt redskab for både lærere, pædagoger, elever og forældre. Den giver et fælles udgangspunkt for dialog og samarbejde om, hvordan man kan styrke trivsel og undervisningsmiljø på skolerne.

 

Om den nationale trivselsmåling

  • Den nationale trivselsmåling gennemføres hvert år af Børne- og Undervisningsministeriet i alle folkeskoler, specialskoler og specialundervisningstilbud fra børnehaveklasse til 9. klasse.
  • Trivselsmålingen handler om børn og unges trivsel i skolen og undersøger fire temaer: social trivsel, faglig trivsel, inspiration og støtte samt ro og orden.
  • Formålet er både at følge udviklingen i trivslen på landsplan og at give skoler og kommuner et redskab til at styrke trivslen lokalt.