Hop til hovedindhold
Nyhed

Skolekonference: Trivsel, motivation og fællesskaber

LEAPS Konference 2024 omdannede Nordsjællands Konferencecenter til et inspirerende samlingspunkt for skolelærere og -ledere fra hele landet. Anledning: gensidig inspiration om praksis inden for projektbaseret læring. Rudersdals borgmester åbnede dagen.

Rude Skov Skole i Rudersdal Kommune er en af de ti skoler i landet, der deltager i LEAPS-programmet. Skolen er udvalgt som profilskole af Kata Fonden, der med projektet LEAPS (Læring og Engagement gennem Autentiske Projekter med fokus på Science) arbejder for at forbedre elevernes trivsel og faglige engagement gennem projektbaseret læring.

Borgmester Ann Sofie Orth fra Rudersdal Kommune var inviteret til at åbne LEAPS Konference 2024 med en tale om, hvad der optager skoleområdet i kommunen, og hvordan LEAPS-programmet passer ind i den strategi.

"Er der noget, mit politiske hjerte brænder for, så er det at give vores børn og unge de bedst tænkelige muligheder for at udvikle sig til aktive, sunde og fællesskabsorienterede medborgere," indledte borgmesteren og forklarede, hvordan skolerne i Rudersdal arbejder med nye undervisningsmetoder som LEAPS for at styrke alle børn og unges deltagelsesmuligheder. 

Børnene lærer fejlmodighed

Den projektbaserede undervisning fremmer færdigheder som samarbejde, kritisk tænkning og problemløsning. For at arbejde undersøgende og innovativt, som man gør i LEAPS, er det også nødvendigt at kunne håndtere, at ikke alt lykkes med det samme.

”Derfor er projektbaseret læring vigtig for børnenes udvikling af vedholdenhed og ’fejlmodighed’, som jeg har erfaret, at det kaldes på skolerne. Det er et skønt begreb, som jeg vil tage til mig,” sagde Ann Sofie Orth.

Dagen var en livlig og inspirerende begivenhed, hvor over 100 lærere og skoleledere fra hele landet netværkede og delte praksiserfaringer med hinanden.

Blandt andet holdt to lærere fra Rude Skov Skole et oplæg om deres samarbejde med Frydenlund Frugtplantage i Vedbæk. Her lærer eleverne i 3. klasse gennem virkelighedsnære projekter, der forbinder teori og praksis.