Hop til hovedindhold

MitID

Du kan bruge MitID til log-in hos offentlige og en række private selvbetjeningsløsninger.

Du kan få MitID ved hjælp af MitID-app'en og dit pas. 

MitID - sådan gør du

  • Har du brug for hjælp til MitID, kan du kontakte MitID support på:

    Tlf. 33 98 00 10 eller ved at skrive til MitID Support (MitID)

  • Hvis du ikke kan bruge dit MitID ved egen hjælp på grund af fysisk eller psykisk handicap, kan en pårørende udfylde en af disse blanketter for at få Digital Fuldmagt.

    Digital Fuldmagt giver adgang til offentlige digitale selvbetjeningsløsninger - det gælder altså ikke private virksomheder som f.eks. banker, private pensionsselskaber mm. 

    Kontakt virksomhederne for mere information.

    Man kan ikke få adgang til andres MitID, selvom der er fuldmagt.

    Udfyld Digital Fuldmagt til Offentlige hjemmeside (Borger.dk)​ 

    Læs mere om fuldmagter (Ældresagen)​

    Giv læse- og skriveadgang til Digital Post

    Det kan også være relevant at give en læse- og skriveadgang til Digital Post. Du kan finde mere information på borger.dk, ellers kan du få hjælp i Borgerservice. Husk at bestille tid.

Hvad er MitID?

  • MitID lever op til de nyeste standarder for sikkerhed, så vi også i fremtiden trygt kan bruge vores digitale ID på nettet.

    Selvom sikkerheden er styrket, har du også et ansvar for at passe godt på dit MitID. 

  • De fleste har MitID som app, da det er en praktisk løsning, når du skal logge på digitale selvbetjeningsløsninger eller skrive under på dokumenter online.

    Der findes dog også alternativer (MitID kodeviser, -kodeoplæser og -chip) til dem, der enten ikke kan eller ønsker at bruge en app. Disse kan bruges til samme løsninger som MitID-appen.

  • Udlever aldrig dit bruger-ID eller dine koder til MitID. Det vil hverken offentlige myndigheder, banken, supporten eller andre bede dig om.

    Falske e-mails, beskeder og opkald foregår ved, at du bliver kontaktet af en afsender, der forsøger at få dig til at udlevere dine personlige oplysninger – f.eks. betalingskortoplysninger, MitID-oplysninger eller andre personoplysninger.

    Selvom afsenderen er overbevisende, skal du aldrig udlevere sådanne oplysninger over e-mail, besked eller telefon.

    Læs guiden til en sikker digital hverdag (Sikker Digital)​

    Se videoen: Fem gode råd til, hvordan du passer på MitID og dit digitale liv (YouTube)​

Sådan får du MitID

  • Du har 2 muligheder for at få MitID: 

    Få MitID med pas
    • Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i borgerservice. 
    Få MitID i kommunens borgerservice
    • Du kan få MitID i borgerservice. Husk at bestille tid og medbring gyldig legitimation. 

    Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk:

    Indhold hentet fra borger.dk
  • MitID er dit bevis for, hvem du er på nettet. Derfor skal du ved oprettelse igennem en række trin for at få det, så dit personlige MitID bliver knyttet korrekt til dig og dine oplysninger. 

    Hvis du har brug for hjælp i Borgerservice, skal du møde personligt op. Husk at bestille tid og medbringe gyldig legitimation:

    Pas, kørekort, opholdskort eller et legitimationskort udstedt af en kommune.

    Har du ikke et af ovenstående legitimationsformer, skal du medbringe to af følgende: 

    Sundhedskort, personattest, dåbs- eller fødselsattest eller seneste års- eller forskudsopgørelse fra SKAT.

    Du skal desuden svare på en række kontrolspørgsmål. I nogle tilfælde er det ikke muligt at stille kontrolspørgsmål, og du skal derfor medbringe et vitterlighedsvidne. Et vitterlighedsvidne er en person, der møder op sammen med dig i Borgerservice for at bekræfte, hvem du er.

    Vidnet skal have et MitID, som har været aktivt i minimum 30 dage, være over 18 år og medbringe gyldig legitimation. En person kan højst vidne 3 gange inden for 120 dage.

    Læs mere om vitterlighedsvidne på mitid.dk

  • På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside kan du finde vejledning og undervisning i MitID og andre offentlige digitale løsninger:

    Materialer om digitale løsninger (digst.dk)​

    Har du brug for hjælp til at få eller bruge MitID, kan du kontakte din banks support. Du kan finde din banks support-telefonnummer her: 

    Få support i din bank (MitID.dk)​

    Du kan også kontakte MitID support:

    Kontakt MitID for support (MitID.dk)

    Hvis hverken din bank eller MitID support kan hjælpe dig, og du har brug for fysisk support til MitID, kan du bestille tid til Borgerservice.

    Tidsbestilling​