Hop til hovedindhold
Nyhed

Stor tilfredshed blandt borgerne med affaldsordninger

En undersøgelse blandt 10.000 borgere i Rudersdal Kommune viser en gennemgående tilfredshed med affaldsindsamlingen.

70 pct. af de ca. 2.300 borgere, som har svaret på en undersøgelse om deres syn på kommunens affaldsordninger, er enten tilfredse eller meget tilfredse.

Det viser en undersøgelse gennemført af konsulentfirmaet Behave Green på vegne af Rudersdal Kommune.

Formand for Klima- og Miljøudvalget Court Møller tager godt imod resultatet:

- Afhentning af affald er noget, som optager rigtig mange borgere, og derfor er det vigtigt, at vi hele tiden kigger på, hvordan vi som kommune kan gøre ordningerne endnu bedre. Nu har vi fået en masse gode input, og selv om jeg er glad for, at tilfredsheden generelt ligger højt, må det ikke blive en sovepude. Vi skal selvfølgelig se meget nøje på, om vi kan gøre noget bedre eller anderledes.

I samme ombæring vil udvalgsformanden gerne kvittere for deltagelsen med en stor tak til dem, som har bidraget med svar.

Hvor de 70 pct. af borgerne er tilfredse med affaldsordningerne, er 15 pct. neutrale, mens 14 pct. er utilfredse eller meget utilfredse, og en pct. har svaret ”Ved ikke” eller har ikke ønsket at svare.

De primære årsager til manglende tilfredshed

Årsagen til manglende tilfredshed hos de 14 pct. er ofte angivet som lav tømmefrekvens, manglende tro på, at affaldssorteringen bidrager positivt, at beholderne er grimme eller fylder for meget.

Undersøgelsen viser også, at for brugerne af haveaffaldsordningen er der en tilfredshed med ordningen på 69 pct., mens 13 pct. er utilfredse eller meget utilfredse.

Ca. halvdelen af brugerne af storskraldsordningen er tilfredse eller meget tilfredse, mens 24 pct. er utilfredse eller meget utilfredse.

Undersøgelsen viser desuden at:

  • Der er lav interesse for selv at køre beholdere til skel på tømmedagen.
  • Blandt borgere med egne affaldsbeholdere er der bekymring over, at beholdere, der ikke er stillet korrekt tilbage, kan signalere, at man ikke er hjemme.
  • En fjerdedel af borgerne savner mere information om sortering og håndtering af affald.

Hvis du vil vide mere om, hvordan det går med affaldssorteringen, og hvorfor det nytter at sortere, kan du læse mere på hjemmesiden:

Sortering i højeste gear - og det nytter

Vigtigt med de positive historier

Rudersdal Kommune vil bruge indsigterne fra undersøgelsen som en del af grundlaget til kommende justeringer af affaldsordningen, når den skal i udbud, samt den videre kommunikation med borgerne om affaldssortering.

- Affaldsspande har ikke vundet en designkonkurrence, siger Court Møller, og derfor er det vigtig, at vi deler de gode historier, hvor borgerne har “pakket” affaldsspandene ind i grønne hække.

Kommunen er også i tæt dialog med City Container, som står for at tømme affaldsbeholderne, om rapportens resultater, da flere af besvarelserne vedrører City Container.

Om undersøgelsen

10.000 borgere har via e-Boks fået tilsendt et spørgeskema om tilfredsheden med den nuværende affaldsordning.

Denne type undersøgelser kræver mindst 1.000 svar for at være repræsentative, og her har 2.317 borgerere besvaret undersøgelsen.

Det giver en svarprocent på 23 pct. Svarerne er efterfølgende blevet vægtet og gjort repræsentative for befolkningssammensætning i Rudersdal Kommune, ift. køn, alder og boligtype.