Hop til hovedindhold

Plejecenter Birkerødpark

Velkommen til Plejecenter Birkerødpark, som rummer 81 plejeboliger fordelt på 4 afdelinger, hvor den ene har 8 skærmede pladser for beboere med demens.

Plejecenter Birkerødpark

Bregnerødvej 87

3460 Birkerød

Kontakt

  • Om formiddagen vil vi helst koncentrere os om at passe og pleje alle beboerne, og derfor beder vi om, at familierne først ringer efter kl. 11. Sekretæren kan kontaktes før kl. 11, hvis nødvendigt. 

    Hovednummer 46 11 26 00

    Afdeling G

    Dag/aften 46 11 26 20
    Nat 46 11 26 22

    Afdeling H

    Dag/aften 46 11 26 30
    Nat 46 11 26 32

    Afdeling I

    Dag/aften 46 11 26 40
    Nat 46 11 26 42

    Afdeling K

    Dag/aften 46 11 26 50
    Nat 46 11 26 52

    Centerchef

    Morten Hougaard 72 68 26 03

    Sekretær

    Marianne Salling 72 68 26 02

    Afdelingsleder afd. G og H

    Julie Elmquist-Wagner 72 68 26 19

    Afdelingsleder afd. I

    (centerchef Morten Hougaard)

    Afdelingsleder afd. K

    Lene Slot 72 68 26 18

    Køkken 46 11 26 80

     

    Frisør

    Fatma Kesici-Madsen 60 94 60 88

    Vagttelefon 72 68 26 62

    (Hvis ovenstående numre ikke besvares)

Praktiske informationer for nye beboere

  • Du kan blive godkendt til en plejebolig, hvis du har et plejebehov, som ikke længere kan ske i hjemmet. Det gælder uanset hvilken kommune du bor i, eller hvilken kommune du ønsker at flytte til.

    Læs mere om hvilke kriterier du skal opfylde, for at få bevilget en bolig.

    Om boliger for ældre

  • Boligen i afdeling G, H og I

    Boligerne i afdelingerne G,H og I ligger på Bregnerødvej 85, 87, 89 og er opført fra 2013  - 2016. Hver afdeling rummer 22 plejeboliger fordelt på to etager. På hver etage er desuden en fælles opholdsstue, spisestue og køkken.

    Hver bolig er 49 kvm med eget bad/toilet og udgang til egen lille terrasse eller altan.

    Boligen er møbleret med:

    • Seng
    • Integrerede skabe
    • Medicinskab
    • Flytbare skabe på hjul, som du kan bruge som rumdeler
    • Loftlampe i opholdsrum (grundbelysning)
    • I badeværelset er et integreret højskab og håndvasken er højdejusterbar. Over toilettet er en rød natlampe, så du kan finde vej om natten uden at blive generet af lyset.

    Du skal selv sørge for:

    • Badeforhæng (Der er 2,40 m fra gulv til loft)
    • Gardiner. Spørg evt. medarbejderne om du kan købe gardiner fra tidligere beboer.
    • Køleskab. Vi anbefaler et køleskab, der er 85 cm højt, 55 cm bredt og 50 cm dybt.

    I kælderen er et aflåst boligdepot, hvor du kan opbevare mindre effekter. Her har du reolplads svarende til maks. 1 m3.

    I alle boliger er der TV-stik, fælles antenneanlæg og telefonstik. Skal du bruge internet, skal du selv tilkøbe det.

    Boligen i afdeling K

    Boligerne i afdeling K ligger på Bregnerødvej 91 og er i ét plan opført i 1997. Afdelingen har 15 plejeboliger, hvoraf de 8 er en skærmet enhed for beboere med demens.

    Hver bolig er 30 kvm med eget bad/toilet og udgang til haven. Spise- og opholdsstue er i samme rum, men adskilt via indretningen og har rammer, der stimulerer nærvær og fællesskab.

    Boligen er møbleret med:

    • Seng
    • Integrerede skabe
    • Medicinskab
    • Loftslampe i opholdsrum (grundbelysning)
    • Arkitektlampe

    Du skal selv sørge for:

    • Køleskab. Vi anbefaler et køleskab, der er 85 cm højt, 55 cm bredt og 50 cm dybt.
    • Gardiner

     I alle boliger er der TV-stik, fælles antenneanlæg og telefonstik. Skal du bruge internet, skal du selv tilkøbe det.

     

  • Som beboer på et plejecenter i Rudersdal Kommune kan du købe en servicepakke. Den består af forskellige ydelser bl.a. mad og drikke, vask, rengøringsartikler mv. og vinduespudsning.

    Fravalg af ydelser

    Du kan vælge hele eller dele af servicepakken. Hvis du fravælger ydelser, skal du eller din familie selv sørge for at det fravalgte findes i boligen. Ved fx fravalg af drikkevarer eller mad, skal du også selv sørge for service, samt opvask af dette.

    Rengøringsartikler/toiletpapir og vinduespudsning kan ikke fravælges.

  • Indskud

    Ved indflytning på Birkerødpark betales et indskud på ca. 49.300 kr. for afdeling G, H og I og ca. 13.400 kr. for afdeling K.

    Husleje m.m.

    Beløbene er pr. 1. januar 2024.

    Husleje for afdeling G, H og I samt de forventede forbrugsomkostninger.

    Husleje 9.174 kr.
    Varme: 750 kr.
    Vand: 200 kr.
    El: 350 kr.
    Antenne: 274 kr.

    Husleje for afdeling K samt de forventede forbrugsomkostninger.

    Husleje : 4.686 kr.
    Varme: 820 kr.
    Antenne: 342 kr.

    Du betaler husleje m.m. månedligt. Huslejen opkræves af advokaterne Bygum Jastram & Fristrup, der også administrerer udlejningen, udsteder lejekontrakt og opkræver indskud.

    Servicepakken

    Hver måned betaler du for en servicepakke. Den dækker mad, tøjvask og rengøring. Det er Rudersdal Kommune, der opkræver betaling for servicepakken.

    Beløbene er pr. 1. januar 2024.

    Morgenmad: 617 kr.
    Middagsmad: 1.645 kr.
    Aftensmad: 1.028 kr.
    Diverse drikkevarer: 411 kr.
    Forret/dessert: 412 kr.
    Vask af personligt tøj: 40 kr.
    Vask/leje af linned/håndklæder: 217 kr.
    Rengøringsartikler og toiletpapir: 8 kr.
    Vinduespudsning: 24 kr.
    Personlige toiletartikler: 120 kr.

    I alt: 4.522 kr.

    Boligydelse

    Du kan søge boligydelse til din nye bolig. Boligydelsen afhænger af din indkomst, formue, boligudgift samt boligens størrelse.

    Tilmeld til PBS  

    Vi anbefaler, at du tilmelder betalinger vedr. medicin, husleje og servicepakken til PBS.

    Betaling af andre ydelser

    Plejecentret kan ikke påtage sig at administrere betaling af ekstra ydelser, fx fodterapeut, frisør, restaurant og diverse aktiviteter. Det må din familie eventuelt hjælpe dig med.

  • Aftal dag og tidspunkt

    Du aftaler dato og tidspunkt for indflytning med gruppekoordinator eller afdelingsleder. Vi vil så gerne have god tid til at tage godt imod dig. Derfor anbefaler vi, at du flytter ind om dagen på hverdage, hvor der er flest medarbejdere på arbejde.

    Indflytningsdagen 

    På selve indflytningsdagen er det vigtigt, at en fra din familie kan bruge et par timer sammen med dig, indtil du har fundet dig til rette i de nye omgivelser.

    Indflytningssamtale

    Når det giver mening for dig og din familie, inviteres I til en indflytningssamtale. Her snakker vi om vores forventninger til hinanden og vi får nyttig viden om dig.

    Praktisk ved indflytning

    Du får som regel adgang til din bolig et par dage før, du flytter ind.  Det giver tid til at få møblerne på plads, inden du ankommer. Det er vigtigt, at boligen indrettes med ting, der har betydning for dig. Det kan være en ynglingsstol, billeder eller planter, som du har sat særlig pris på derhjemme. Hvis du har brug for hjælp til indretning af din bolig, kan husets terapeuter hjælpe. De har god erfaring med at gøre boligen hyggelig, samtidig med at der tages hensyn til plads til hjælpemidler og medarbejdernes arbejdsmiljø.

    Vores teknisk servicemedarbejdere hjælper ikke med at flytte møbler, men kan give gode råd om vægophæng og lignende.

    Vær opmærksom på, at ledninger er forsvarligt hæftet til panel/væg.

    Tæpper

    Tæpper er desværre årsag til mange fald, og vi fraråder derfor tæpper på gulvet. Hvis du er kørestolsbruger - eller hvis det er nødvendigt at bruge lift - er det ikke muligt at have tæppe på gulvet.

    Af hensyn til sikkerheden kan det blive nødvendigt at ændre på indretningen i din bolig, hvis dit behov for pleje ændres.

    Du og eventuelt din familie vil blive orienteret herom.

    Dyner og pude

    Du skal selv have dyne og hovedpude med. Dyner og puder skal være vaskbare og kunne tørres i tørretumbler. I tilfælde af behov for speciel pleje kan der være behov for flere puder og dyner. Sengetøj skal du ikke selv have med. 

    Køkken

    I tekøkkenet er der plads til en kaffemaskine. Det er en god idé at medbringe lidt service. Du eller din familie bedes selv sørge for oprydning og opvask. Ligesom I også selv skal sørge for vanding af blomster.

    Terrasse/altan

    Til boligen hører en lille terrasse/altan. Du og/eller din familie er ansvarlig for at holde evt. krukker på terrassen/altanen.

    Der bliver slået græs i sæsonen og klippet hæk én gang årligt.

    Dokumenter ved indflytning

    Ved indflytning skal du eller din familie udfylde og underskrive følgende dokumenter:                     

    • Ydelsesskema (til Birkerødpark)
    • Tilmelding til PBS Rudersdal Kommune (servicepakke)
    • Indbetaling til apoteket gennem PBS (til apoteket)
    • Brug af billeder (til Birkerødpark)
    • Mail-liste for pårørende
    • Evt. mangelliste
    • Evt. tilkøb af ekstra rengøring

Livet på Birkerødpark

  • På Birkerødpark ønsker vi, at beboerne har en god hverdag omgivet af faglighed, sjæl og hjertevarme.  Alle beboere har en kontaktperson, som har det nære samarbejde med dig og din familie. Din kontaktperson udarbejder sammen med sygeplejersken og gruppekoordinatoren en plejeplan for dig, så du bevarer dine færdigheder så længe som muligt. 

    Vores mål for pleje og omsorg: 

    • At tilbyde dig en tilværelse, der afviger mindst muligt fra din tidligere livsform
    • At du og din familie samt medarbejderne sammen skaber et miljø, hvor der er rart at være
    • At du længst muligt opretholder højst muligt aktivitetsniveau gennem aktiv forebyggende indsats
    • At medarbejderne i samarbejde med dig tilrettelægger og udfører kontinuerlig og målrettet pleje, som tilgodeser dine behov
    • At vi hjælper med at bevare kontakten til og inddrage din familie i din daglige tilværelse.
  • Vores aktiviteter er baserede på en filosofi om at leve livet i nuet. Vi spiller musik, synger, laver håndværk og holder os ikke tilbage for en hurtig quiz. I hverdagene er der tilbud om fysisk træning, socialt samvær og kulturelle aktiviteter.

    Mange aktiviteter foregår i vores aktivitetscentre, som ligger i gangene, der forbinder afdelingerne. Andre aktiviteter flytter vi ud til dig i din bolig eller i din afdeling. Det skaber liv i afdelingerne, og er til glæde for både dem, der deltager, og dem, som kigger på.

    Fysioterapien

    Fysioterapien er åben hver dag kl. 8-20. Det er gratis at bruge salen og redskaberne for alle beboere. Der er mulighed for fysioterapeutisk træning flere gange om ugen efter individuel vurdering. Det kan fx være gangtræning, holdgymnastik osv.

    Ergoterapien

    Ergoterapien er åben for beboerne mandag til fredag. Her tilbydes du rehabiliterende aktivering som fx avislæsning, temadrøftelse, quiz, spil, tegning, bagning samt gymnastik.

    Hvis du har nogen ønsker, er du velkommen til at fortælle os om det. Så vil vi forsøge at efterkomme det.

    Ergoterapien arrangerer desuden koncerter og anden underholdning i løbet af året samt et antal udflugter. Alle højtider fejres og ofte er der mulighed for at invitere din familie med.

    Indretning der inspirerer

    I indretningen bestræber vi os op på at tilgodese både de aktive og mere stille aktiviteter. Der er skabt temaudstillinger, som kan være med til at gøre gåture hyggelige, inspirerende og forhåbentlig blive udgangspunkt for gode stunder, hvor det er let at have noget at tale om og være fælles om.

    Huskekasser

    Vi har 14 huskekasser med forskellige temaer. I kasserne er er gamle tidstypiske ting fra 30’erne til 70’erne og de er til fri afbenyttelse for beboere, familier og medarbejdere.

    Huskestue/velværerum

    Huskestuen er et lokale med en atmosfære, der oser af minder og hygge – et sted hvor man føler sig hjemme. Huskestuen er indrettet med gamle tidstypiske ting fra 30’erne og 70’erne. Man må gerne se på og røre tingene samt åbne skabe og skuffer. Mulighederne er mange, vær nysgerrig, gå ind og få en stjernestund. Vil du holde et arrangement fx fødselsdag, kan du reservere lokalet.  Det gør du på på vores bookingtavle. Skriv navn, bolignummer, dato og tid.

    Dobbeltcykel

    Vi har en dobbeltcykel, som kan lånes af beboere og familier efter oplæring af medarbejderne fra aktivitetscentret. Det er til stor glæde for mange beboere at komme ud og dufte naturen og mærke vinden i håret – en rigtig god måde at være sammen på.

    Cyklen er el-drevet og er derfor ikke tung at træde.

  • Sammen om dig

    Vi betragter familierne som vores vigtigste samarbejdspartnere. Det er din familie, som har kendskab til dig og os der har fagligheden. Det er kun i samarbejde, at vi kan lykkes om at skabe en god og tryg hverdag for dig.

    Indflytningssamtale

    Når det giver mening for dig og din familie, inviteres I til en indflytningssamtale. Her snakker vi om gensidige forventninger og vi får nyttig viden om dig.

    Statusmøde

    En gang om året vil du og din familie blive inviteret til et statusmøde. Her snakker vi om, hvordan det går og om der er noget, vi skal justere. Men naturligvis vil vi løbende være i dialog, så vi sammen kan skabe en god hverdag for dig.

    Hverdagen

    Din familie og venner er meget velkomne og kan bidrage med støtte af enhver art - både i hverdagen og ved særlige lejligheder. Vi tilstræber, at du og din familie bevarer en så nær kontakt som muligt. Det er jo altid dejligt at få besøg til en snak over en kop kaffe eller en spadseretur i huset eller i haven.

    Ved besøg er familie og venner altid velkomne til at købe måltider efter bestilling på forhånd. Maden kan spises enten i din bolig eller i restauranten. I afdelingen kan familierne købe en kop kaffe eller te eller lave den selv i din bolig. Benyttes dit eget service, bedes I selv sørge for opvasken.

    På besøg ude

    Lige så dejligt kan det være selv at komme på besøg hos familie eller på en udflugt. Specielt helligdagene kan være lange, hvor der er færre personale. 

    Beboer og familieråd

    I Beboere- og familierådet sidder repræsentanter for både beboer og familier, samt centerleder. Rådet mødes ca. 3 gange om året og fokuserer på at sikre en god hverdag for alle beboerne.

    Spørgsmål

    Samarbejdet med din familie er nødvendigt for at vi kan lykkes med at skabe en god hverdag for dig. Vi vil derfor altid gerne høre, hvis der er noget som undrer dig og din familie eller svare på eventuelle spørgsmål.

    Retningslinjer for samarbejde

    Se Rudersdal Kommunes retningslinjer for samarbejdet med borgere, familie og netværk:

    Samarbejde med borgere, familie og netværk

Om Birkerødpark

  • Værdighedspolitik

    Rudersdal Kommunes værdighedspolitik afspejler den vision og de værdier, som kommunen lægger til grund, når borgere har brug for hjælp fra Social og Sundhed. Værdighedspolitikken er samtidig et værdibaseret redskab for de ansatte i deres daglige arbejde.

    Værdighedspolitik

    Borgerdialogspolitik

    Rudersdal Kommune er borgernes fællesskab. En god dialog mellem borgere, politikere og medarbejdere er afgørende for fællesskabets udvikling.

    Kommunalbestyrelsen tror på, at den gode dialog skaber bedre løsninger og bidrager til at gøre Rudersdal Kommune til en attraktiv kommune. Formålet med dette kodeks for den gode dialog er at fremhæve de værdier, som kommunen som myndighed og servicevirksomhed vil lægge vægt på i dialogen med borgerne.

    Borgerdialogspolitik

  • Beboer- og  familierådet fungerer som sparringspartner til Plejecenter Birkerødpark, og giver beboere og familier mulighed for at påvirke samarbejdet og sikre en god hverdag for beboerne.

    Rådet består af repræsentanter fra beboere, familie og centerleder.

    Beboer- og familierådets medlemmer

    Kirsten Kamper, beboer, afdeling G

    Knud Andersen, beboer, afdeling I

    Else Kjeldgaard, beboer, afdeling I

    Hanne Iftikhar, familie, afdeling G

    Eva Nitschke, familie, afdeling H

    Morten Hougaard, Centerchef

    Hvis du har spørgsmål til beboer- og familierådet eller et punkt til næste mødes dagsorden, er du velkommen til at kontakte os.

Hvem er vi?

  • Vil du være med til at skabe arbejdsplads, som du kan være stolt af? Hvor du hver dag gør dit bedste for at alle beboere bliver set, hørt og forstået? Så er Birkerødpark noget for dig.

    Du kan finde ledige job på Plejecenter Birkerødpark på Rudersdal Kommunes jobside.

    Se ledige job her​

    Har spørgsmål til ledige job eller ønsker du at høre mere om os, er du altid velkommen til at kontakte konstitueret centerchef Annette Overgaard på tlf. 72 68 26 04 eller aove@rudersdal.dk.