Hop til hovedindhold
Vedtagelse

Lokalplan 127.1 Tillæg til Lokalplan 127 - endelig vedtagelse

Kommunalbestyrelsen vedtog den 3. september 2025 forslag til Lokalplan 127.1 Tillæg til Lokalplan 127 for en del af Holte Centerområde – Holte center vest.

Lokalplanforslaget har været fremlagt i to ugers offentlig høring fra den 11. september til den 25. september 2025.

Som led i den politiske behandling vedtog Kommunalbestyrelsen, at forvaltningen bemyndiges til at kunne vedtage og offentliggøre lokalplanen, hvis der ikke indkom høringssvar af væsentlig karakter. Forvaltningen modtog to høringssvar, der ikke giver anledning til at foretage ændringer i planen. 
Lokalplanen er offentliggjort uden ændringer. Lokalplanen kan ses via følgende link:

https://dokument.plandata.dk/20_12116688_1761649721836.pdf

Formål og indhold
Lokalplantillægget har blandt andet til formål at udvide anvendelsen på Rønnebærvej 2 i Holte til også at omfatte publikumsorienteret serviceerhverv i form af klinik.

Lokalplanen muliggør, at ejendommen kan indrettes til publikumsorienteret serviceerhverv i form af klinik og lignende. Ejendommen kan endvidere anvendes til butik og restaurant. Ejendommens 1. sal kan med lokalplanen også anvendes til liberalt erhverv såsom læge, bank, ejendomsmægler, advokatkontor og lignende.

Vedtagelse af Lokalplan 127.1 ophæver kun anvendelsesbestemmelserne for bygningen på Rønnebærvej 2 i Lokalplan 127.

Klagevejledning efter planloven – til Planklagenævnet

  • Du kan klage over denne lokalplan efter reglerne i planlovens § 58, stk. 1, nr. 3[i].

    Efter denne bestemmelse kan kun retlige spørgsmål påklages. Det vil sige, at der kan klages over spørgsmål om lokalplanens lovlighed, herunder den lovlige tilvejebringelse. Der kan derimod ikke klages over lokalplanens hensigtsmæssighed eller rimelighed. 

    Klageberettigede er ministeren for byer og landdistrikter og i øvrigt enhver med retlige interesse i sagens udfald, herunder en nationalparkfond oprettet efter lov om nationalparker samt visse landsdækkende foreninger og organisationer, jf. planlovens § 59.

    Klagefristen er 4 uger

    Klagen skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter offentliggørelse af lokalplanen på Plandata.dk. Hvis klagefristen udløber på en lørdag eller en helligdag, forlænges fristen til den følgende hverdag, jf. planlovens § 60, stk. 2.

    Brug klageportalen

    Klagen skal indsendes digitalt via klageportalen, ellers afviser Planklagenævnet klagen, jf. lov om planklagenævnet § 11 a, stk. 1-5[ii]. Du finder klageportalen her: Start din klage her

    Dette gælder dog ikke, hvis du er fritaget for Digital Post. 

    Hvis du ønsker at blive fritaget for Digital Post, og dermed anvendelse af klageportalen, kan du læse nærmere om det her: Fritagelse for Digital Post | Rudersdal Kommune eller møde op i Borgerservice.

    Vil du kun fritages for brug af klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning via e-mail til Planklagenævnet på plan@naevneneshus.dk, hvorefter nævnet afgør, om du kan fritages.

    Rudersdal Kommune modtager klagen i klageportalen og hvis afgørelsen fastholdes, sender Kommunen sine bemærkninger til sagen og de anførte klagepunkter samt sagens relevante akter videre til behandling i Planklagenævnet via klageportalen. 

    Rettidig klage har ikke opsættende virkning, medmindre Planklagenævnet bestemmer andet, jf. planlovens § 60 a, stk. 3.

    Klagegebyr udgør for privatpersoner 900 kr. og for virksomheder og organisationer 1.800 kr., jf. lov om planklagenævnet § 8, stk. 1. Betales gebyr ikke rettidigt afviser Planklagenævnet klagen[iii]

    Hvis du vil indbringe afgørelsen for domstolene, skal dette ske inden 6 måneder efter den offentlige bekendtgørelse af lokalplanen på kommunens hjemmeside, jf. planlovens § 62.

    [i] Lovbekendtgørelse nr. 572 af 29. maj 2024 om planlægning.

    [ii] Lov nr. 1658 af 20.12.2016 om Planklagenævnet med senere ændringer.

    [iii] Bekendtgørelse nr. 108 af 28.01.2017 om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 1, stk. 5.