Hop til hovedindhold
Vedtagelse

Lokalplan 63.2 og Tillæg 18 til Kommuneplan 2021 - endelig vedtagelse

Kommunalbestyrelsen har den 30. april 2025 vedtaget Lokalplan 63.2 Tillæg til Lokalplan 63 villaområder i Øverød samt Tillæg 18 til Kommuneplan 2021.

Lokalplanen omfatter alene ejendommen på Øverødvej 79 i Holte.        

Planforslagene var fremlagt i høring fra den 3. december 2024 til den 28. januar 2025. 

De vedtagne planer kan ses via følgende link

Lokalplan 63. 2 og Tillæg 18 til Kommuneplan 2021

Lokalplanens formål

Lokalplanen har til formål at muliggøre publikumsorienteret serviceerhverv blandt andet i form af restaurant og take away. 

Ejendommen kan dermed anvendes til åben-lav bolig, liberale erhverv og publikumsorienteret serviceerhverv i form af restaurant og take away.

Lokalplanen er et tillæg til eksisterende Lokalplan 63. Bestemmelserne i Lokalplan 63 er fortsat gældende. Lokalplanen ophæver dog muligheden for at indrette ejendommen på Øverødvej 79 til dagligvarebutik.

Behandling af høringssvar 

Du kan orientere dig om Kommunalbestyrelsens behandling af planforslagene, herunder hvordan de indkomne høringssvar er via følgende link: Dagsorden - vedtagelse af planer

I høringsperioden indkom der to høringssvar. Planerne blev vedtaget uden ændringer. 

Klagevejledning efter planloven – til Planklagenævnet

  • Du kan klage over denne lokalplan efter reglerne i planlovens § 58, stk. 1, nr. 3[i].

    Efter denne bestemmelse kan kun retlige spørgsmål påklages. Det vil sige, at der kan klages over spørgsmål om lokalplanens lovlighed, herunder den lovlige tilvejebringelse. Der kan derimod ikke klages over lokalplanens hensigtsmæssighed eller rimelighed. 

    Klageberettigede er ministeren for byer og landdistrikter og i øvrigt enhver med retlige interesse i sagens udfald, herunder en nationalparkfond oprettet efter lov om nationalparker samt visse landsdækkende foreninger og organisationer, jf. planlovens § 59.

    Klagefristen er 4 uger

    Klagen skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter offentliggørelse af lokalplanen på Plandata.dk. Hvis klagefristen udløber på en lørdag eller en helligdag, forlænges fristen til den følgende hverdag, jf. planlovens § 60, stk. 2.

    Brug klageportalen

    Klagen skal indsendes digitalt via klageportalen, ellers afviser Planklagenævnet klagen, jf. lov om planklagenævnet § 11 a, stk. 1-5[ii]. Du finder klageportalen her: Start din klage her

    Dette gælder dog ikke, hvis du er fritaget for Digital Post. 

    Hvis du ønsker at blive fritaget for Digital Post, og dermed anvendelse af klageportalen, kan du læse nærmere om det her: Fritagelse for Digital Post | Rudersdal Kommune eller møde op i Borgerservice.

    Vil du kun fritages for brug af klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning via e-mail til Planklagenævnet på plan@naevneneshus.dk, hvorefter nævnet afgør, om du kan fritages.

    Rudersdal Kommune modtager klagen i klageportalen og hvis afgørelsen fastholdes, sender Kommunen sine bemærkninger til sagen og de anførte klagepunkter samt sagens relevante akter videre til behandling i Planklagenævnet via klageportalen. 

    Rettidig klage har ikke opsættende virkning, medmindre Planklagenævnet bestemmer andet, jf. planlovens § 60 a, stk. 3.

    Klagegebyr udgør for privatpersoner 900 kr. og for virksomheder og organisationer 1.800 kr., jf. lov om planklagenævnet § 8, stk. 1. Betales gebyr ikke rettidigt afviser Planklagenævnet klagen[iii]

    Hvis du vil indbringe afgørelsen for domstolene, skal dette ske inden 6 måneder efter den offentlige bekendtgørelse af lokalplanen på kommunens hjemmeside, jf. planlovens § 62.

     

    [i] Lovbekendtgørelse nr. 572 af 29. maj 2024 om planlægning.

    [ii] Lov nr. 1658 af 20.12.2016 om Planklagenævnet med senere ændringer.

    [iii] Bekendtgørelse nr. 108 af 28.01.2017 om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 1, stk. 5.