Hop til hovedindhold
Vedtagelse

Planstrategi 2024 - endelig vedtagelse

Kommunalbestyrelsen har den 26. februar 2025 endeligt vedtaget Planstrategi 2024 - Et bæredygtigt Rudersdal

Se Planstrategi 2024 via følgende link:

https://planstrategi2024.rudersdal.dk/

Forslaget til planstrategi 2024 var i offentlig høring i perioden 11. september 2024 til 6. november 2024.

Kommunen afholdt et dialogmøde om forslaget til Planstrategi 2024 den 31. oktober 2024.

Der blev givet 23 høringssvar til Planstrategi 2024.

Du kan læse referatet fra kommunalbestyrelsens beslutning samt se opsamling fra dialogmødet, høringssvarene og forvaltningens resume og besvarelse af høringssvarene her:

https://dagsordener.rudersdal.dk/vis?id=8ee82c91-1698-4f8b-92c3-8d2be806838b&punktid=19a724eb-bbb5-420b-aecc-0a5a7c4d48bf

Kommunalbestyrelsen besluttede på samme møde at igangsætte arbejdet med Kommuneplan 2025.

Klagevejledning

  • Du kan klage over denne afgørelse efter reglerne i planlovens § 58, stk. 1, nr. 3[i].

    Efter denne bestemmelse kan kun retlige spørgsmål påklages. Det vil sige, at der kan klages over spørgsmål om lokalplanens lovlighed, herunder den lovlige tilvejebringelse. Der kan derimod ikke klages over lokalplanens hensigtsmæssighed eller rimelighed. 

    Klageberettigede er ministeren for byer og landdistrikter og i øvrigt enhver med retlige interesse i sagens udfald, herunder en nationalparkfond oprettet efter lov om nationalparker samt visse landsdækkende foreninger og organisationer, jf. planlovens § 59.

    Klagefristen er 4 uger

    Klagen skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter offentliggørelse af afgørelsen på Plandata.dk. Hvis klagefristen udløber på en lørdag eller en helligdag, forlænges fristen til den følgende hverdag, jf. planlovens § 60, stk. 2.

    Brug klageportalen

    Klagen skal indsendes digitalt via klageportalen, ellers afviser Planklagenævnet klagen, jf. lov om planklagenævnet § 11 a, stk. 1-5[ii]. Du finder klageportalen her: Start din klage her.

    Dette gælder dog ikke, hvis du er fritaget for Digital Post. 

    Hvis du ønsker at blive fritaget for Digital Post, og dermed anvendelse af klageportalen, kan du læse nærmere om det her: Fritagelse for Digital Post | Rudersdal Kommune eller møde op i Borgerservice.

    Vil du kun fritages for brug af klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning via e-mail til Planklagenævnet på plan@naevneneshus.dk, hvorefter nævnet afgør, om du kan fritages.

    Rudersdal Kommune modtager klagen i klageportalen og hvis afgørelsen fastholdes, sender Kommunen sine bemærkninger til sagen og de anførte klagepunkter samt sagens relevante akter videre til behandling i Planklagenævnet via klageportalen.  

    Rettidig klage har ikke opsættende virkning, medmindre Planklagenævnet bestemmer andet, jf. planlovens § 60 a, stk. 3.

    Klagegebyr udgør for privatpersoner 900 kr. og for virksomheder og organisationer 1.800 kr., jf. lov om planklagenævnet § 8, stk. 1. Betales gebyr ikke rettidigt afviser Planklagenævnet klagen[iii].  

    Hvis du vil indbringe afgørelsen for domstolene, skal dette ske inden 6 måneder efter den offentlige bekendtgørelse af lokalplanen på kommunens hjemmeside, jf. planlovens § 62.

    [i] Lovbekendtgørelse nr. 572 af 29. maj 2024 om planlægning.

    [ii] Lov nr. 1658 af 20.12.2016 om Planklagenævnet med senere ændringer.

    [iii] Bekendtgørelse nr. 108 af 28.01.2017 om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 1, stk. 5.