Hop til hovedindhold

Klagevejledning

I visse tilfælde kan du klage over kommunens afgørelse i din sag. Hvis du får et brev fra kommunen med en afgørelse i din sag, er der en klagevejledning med. Her finder du også klagevejledninger om en del af emnerne.

Muligheder for at klage

  • Giver kommunen dig ikke fuldt ud medhold i en afgørelse, skal kommunen give en klagevejledning ved skriftlige afgørelser, der kan klages over til en anden forvaltningsmyndighed. Det står i forvaltningslovens § 25.

    Klagevejledningen skal indeholde oplysning om, hvem der er klageinstans, hvordan fremgangsmåden ved klagen er, og om der er frister for klagen. Klagevejledning bør altid følge med den afgørelse, du modtager.

    Hvis der er tale om klage over en afgørelse, der kun kan indbringes for domstolene inden for en lovbestemt frist, skal kommunen også oplyse herom. Det siger forvaltningslovens § 26.

    Kommunen er dog ikke generelt forpligtet til at oplyse om den almindelige adgang til at indbringe spørgsmål for de almindelige domstole efter grundlovens § 63. Ligeledes skal kommunen alene på din forespørgsel oplyse om mulighed for at indbringe sager for det kommunale tilsyn under Statsforvaltningen eller for Folketingets Ombudsmand, idet disse instanser ikke er klagemyndigheder.

  • Ankestyrelsen fører efter reglerne i den kommunale styrelseslov tilsyn med, om kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder.

    Tilsynet er kun kompetent til at behandle en klage, når der ikke er nogen særskilt klageinstans, der kan realitetsbehandle klagen.

    Det kommunale tilsyn er ikke en egentlig klageinstans men kan begge på eget initiativ eller på grundlag af en klage undersøge en sag nærmere.

    Ankestyrelsens hjemmeside

  • Du kan klage til Miljø- og Fødevareklagenævnet over afgørelser, der kan klages over efter miljøbeskyttelsesloven, naturbeskyttelsesloven, vandløbsloven, vandforsyningsloven, vandsektorloven, lov om miljøvurdering af planer og programmer, jordforureningsloven, lov om aktindsigt i miljøoplysninger, miljømålsloven, lov om miljøgodkendelse af husdyrbrug, miljøskadeloven mv. 

    Læs mere på Miljø- og Fødevareklagenævnets hjemmeside:

    Miljø- og Fødevareklagenævnet​

    Klager efter naturbeskyttelsesloven

    Du er klageberettiget efter naturbeskyttelsesloven, hvis du er ejeren af ejendommen og har modtaget afgørelsen. Herudover er forskellige foreninger og organisationer, der efter deres formål varetager naturbeskyttelsesinteresser, klageberettigede.

    Naboer og grundejerforeninger er som udgangspunkt ikke klageberettigede.

    Du kan ikke klage over kommunens tilsynssager, fx påbud om at lovliggøre forhold i strid med en naturfredning.

    Du kan læse mere på Retsinformation.dk, hvor du kan søge naturbeskyttelsesloven frem:

    Retsinformation​

  • Du kan klage til Planklagenævnet over kommunens afgørelser efter planloven.

    Det gælder dog ikke afgørelser om VVM. Her skal du henvende dig til Miljø- og Fødevareklagenævnet, hvis du vil klage.

    Du kan læse mere her:

    ‌Klageadgang for Byplanområdet‌

  • Folketingets Ombudsmand udøver kontrol med den offentlige forvaltning. Ombudsmand påser blandt andet, at kommunerne handler lovligt og i overensstemmelse med god forvaltningsskik.

    Ombudsmandens hjemmeside

    Folketingets Ombudsmand er ikke en egentlig klageinstans men kan begge på eget initiativ eller på grundlag af en klage undersøge en sag nærmere.

Klagevejledning (hvor Ankestyrelsen er klageinstans)

  • Hvis du er utilfreds, er du velkommen til at kontakte os.

    Start gerne med at ringe til afsenderen af afgørelsen.

    Hvis du undrer dig eller er utilfreds med noget i din sag, anbefaler vi, at du starter med at ringe til os. Nogle gange sker der misforståelser, som lettest bliver løst med en mundtlig forklaring.

  • Du kan klage ved at skrive eller ringe til os.

    Hvis du vil klage skriftligt:

    ‌Skriv til relevant afdeling med Digital Post‌

    Du kan også sende din klage som brev til Rudersdal Kommune, Øverødvej 2, 2840 Holte.

    Hvis du vil klage telefonisk, kan du ringe til afsenderen af afgørelsen.

  • Når du klager, er det vigtigt, at det er tydeligt, hvad du klager over og hvorfor.

    Der er ingen krav til måden, du skriver på, men du kan bruge tjeklisten her, når du skriver klagen.

    • Tydelig overskrift: ”Klage over ”emne””
    • Dit navn, CPR-nummer og gerne dit telefonnummer
    • Hvad er der sket og hvornår?
      Fx at du har fået et brev med en afgørelse, du er uenig i. Skriv gerne brevets overskrift og dato.
    • Hvad er du uenig i eller utilfreds med?
    • Hvorfor er du uenig eller utilfreds?
    • Hvad vil du gerne opnå med klagen?
    • Er der oplysninger, du mener, vi ikke har taget højde for?
    • Har du dokumenter, der støtter din klage?
  • Du kan ringe til os, hvis du har spørgsmål til afgørelsen eller vil have hjælp til at klage.

    Du kan også få hjælp af en, du kender, fx et familiemedlem. Husk at give fuldmagt, hvis du ønsker, at en anden skal have kontakt med os om klagen.

  • Hvis du klager over en afgørelse, skal vi have din klage, senest 4 uger efter du har modtaget afgørelsen.

    Sådan beregnes klagefristen ved digital post

    Hvis brevet med afgørelsen er sendt til dig med Digital Post, skal vi have modtaget din klage senest 4 uger efter brevets dato, da du modtager brevet samme dag, som det er sendt.

    Vi skal have modtaget din klage senest kl. 23.59 på den dag, klagefristen udløber.

    Udløber klagefristen på en lørdag, søndag, helligdag eller fredagen efter Kristi Himmelfart, bliver klagefristen forlænget til den første hverdag derefter. 

    Sådan beregnes klagefristen ved papirpost

    Hvis brevet med afgørelsen er sendt til dig med papirpost, skal vi have modtaget din klage senest 4 uger + 6 hverdage efter brevets dato. Det skyldes, at det fysiske brev kan være 6 hverdage om at komme frem.

    Vi skal have modtaget din klage inden kontortids ophør på den dag, klagefristen udløber. Husk at tage højde for den tid, din klage er undervejs til os, hvis du sender den med papirpost.

    Udløber klagefristen på en lørdag, søndag, helligdag eller fredagen efter Kristi Himmelfart, bliver klagefristen forlænget til den første hverdag derefter.

    Hvad sker der, hvis jeg klager for sent?

    Hvis du klager for sent, sender vi din klage videre til Ankestyrelsen, som beslutter, om der er særlige grunde til, at din klage alligevel skal behandles. 

  • Når vi har modtaget din klage, undersøger vi din sag igen ud fra det, du har skrevet i din klage. I nogle tilfælde ringer eller skriver vi til dig for at drøfte sagen og få flere oplysninger. Det er med til at sikre det bedste grundlag for at behandle din klage.

  • Du får svar på din klage, senest 4 uger efter vi har modtaget den.

    Du får besked, hvis vi ikke kan give dig svar inden for de 4 uger. Det kan ske, hvis vi skal skaffe ekstra oplysninger for at vurdere din klage.

  • Hvis du klager over en afgørelse, er der en fast proces for måden, klagen behandles på.

    • Hvis vi giver dig ret i din klage: 

      Du får en ny afgørelse, som erstatter den tidligere afgørelse.
    • Hvis vi giver dig ret i en del af din klage:

      Du får en ny afgørelse med besked om, hvilken del af klagen, du får ret i.
    • Hvis du fortsat vil klage, skal du inden for 4 uger give besked til os. Derefter sender vi din klage videre til Ankestyrelsen, som vurderer den.
    • Hvis vi ikke giver dig ret i din klage: 

      Du får brev om, at vi ikke giver dig ret, og din klage bliver sendt videre til Ankestyrelsen, som vurderer den.
  • Når Ankestyrelsen har modtaget din klage, får du et brev, der fortæller, hvad der nu sker. Du får et nyt brev med Ankestyrelsens afgørelse, når de har behandlet din klage. Ankestyrelsen er en uafhængig, statslig institution og den øverste klageinstans for os.

    Se Ankestyrelsens sagsbehandlingstid​

  • Hvis du klager over noget andet end en afgørelse, undersøger vi, om der er noget, der burde være gjort anderledes. Du får altid svar på din klage.