Hop til hovedindhold
TEMA

Rådgivning for børn og unge

Her kan du se, hvordan du kan kontakte Rudersdal Kommune, når du har brug for hjælp.

Er du barn eller ung, og har du det svært? Enten derhjemme, eller i skolen? Måske skal dine forældre flytte fra hinanden? Måske er venskaber svært? I din kommune er der nogle voksne, som arbejder med at hjælpe børn og unge, der har det svært. Voksne, der skal lytte til dig, og som du kan ringe eller skrive til. Alle børn og unge har ret til hjælp, hvis de har brug for det. 

Andre muligheder

  • Den åbne rådgivning for børn, unge og voksne. Du behøver ikke bestille tid, du kommer bare, og du må gerne være anonym.

    Den åbne rådgivning har åbent:

    • hver mandag kl. 13.00 – 15.00, hvor du kan få rådgivning og vejledning, hvis du er under 18 år eller forælder til børn og unge under 18 år
    • hver torsdag kl. 14.00-16.30, hvor du kan få rådgivning og vejledning, både hvis du er voksen, forælder, barn eller ung.

    Du kan enten ringe til os eller kigge forbi på Teglporten 11 i Birkerød. 

  • Har du akut behov for at tale med en børne- og ungerådgiver uden for åbningstid? Så kontakt Nordsjællands Politi på telefon 114 og sig, at du gerne vil tale med den sociale døgnvagt.

Spørgsmål og svar om at kontakte kommunen

  • Du kan få hjælp i din kommune, hvis din familie, de voksne i skolen eller andre voksne, du kender, ikke kan eller vil hjælpe dig. I kommunen er vi nogle voksne, som arbejder med at finde ud af, hvad du har brug for. 

    Der kan være mange grunde til, at du kan have brug for hjælp. Det kan være, hvis du føler dig utryg hjemme, hvis du er ked af det meget af tiden, hvis du oplever vold eller voldsomme skænderier.

    Det kan også være, at de voksne har svært ved at passe på dig eller andre slags problemer, der er for svære til, at du kan klare det selv.

  • Der findes en lov om børn og unge i Danmark. Den hedder barnets lov. I den står der, at de voksne fra kommunen SKAL undersøge, om de kan hjælpe dig, hvis du beder om det, eller hvis nogen er bekymrede for, hvordan du har det.

    Du har altså ret til hjælp, hvis du har brug for det. Du har for eksempel ret til at bo i et trygt hjem og gå i en skole, hvor du ikke oplever mobning eller forskelsbehandling. Og du har ret til at blive hørt. Det betyder ikke, at du altid kan bestemme – men din mening skal tælle med.

  • Når du ringer, skriver eller besøger os i kommunen, behøver du ikke fortælle, hvad du hedder, eller hvor du bor, hvis du ikke har lyst. Det vil sige, at du kan være anonym.

    Men hvis vi mener, at du har det så svært, at du har brug for hjælp lige nu, eller hvis du eller nogen tæt på dig er i fare, kan det være nødvendigt, at du fortæller, hvem du er, for at vi kan hjælpe dig. Og her kan det være, at vi også bliver nødt til at informere dine forældre.

  • Når du kontakter os, vil det for det meste være en børne- og ungerådgiver, du taler med – en person, der ved en masse om, hvordan man løser problemer som dine. De arbejder med at skaffe hjælp til børn eller familier, der ikke har det godt. Nogle gange kaldes de også for sagsbehandlere eller socialrådgivere.

  • Den rådgiver, du har talt med eller skrevet til, vil prøve at finde ud af, om du har brug for hjælp fra kommunen. Måske fortæller rådgiveren dig, at vi vil undersøge, hvordan du får den bedste hjælp. Så vil rådgiveren ringe til dig igen, for at I sammen kan aftale, hvad der skal ske.

    Det kan også være, rådgiveren foreslår, at du skal tale med en god ven, dine forældre, BørneTelefonen eller en anden telefonrådgivning, der passer til dine problemer.

Videoer: Til møde med kommunen

Vil du vide mere om, hvordan en kommune hjælper børn og unge? Hvad betyder det at have en sag i kommunen, hvem kan du møde, og hvilke rettigheder har du? Det kan du se nogle korte flm om med Inge Thorup, som du måske kender fra Ultra Nyt.

Se filmene på Youtube
Billede fra videoen Til møde med kommunen - Inge fortæller