Hop til hovedindhold

Brug af vejareal

Du skal søge om tilladelse, hvis du skal holde et offentligt arrangement, bygge nyt og har brug for at anvende fortovet til at aflæsse byggemateriale eller på anden vis har brug for at bruge vejarealet.

Vejarealet inkluderer rabatten, fortovet, cykelstien og vejen.

Husk at søge i god tid. Link under tekstboksen går til virk.dk.

Bemærk: Gebyr fra 1. juni 2025

Rudersdal Kommune opkræver pr. 1. juni 2025 gebyr for behandling af ansøgninger om ”Råden over vej” på offentlig vejareal til erhvervsmæssig udnyttelse. Det gælder b.la.:

  • Opstilling af containere
  • Etablering af byggepladser på vejareal
  • Oplæg af materialer, materiel, herunder placering af lifte, kraner, skurvogne og andet lignende materiel uden nummerplade
  • Opsætning af stilladser

Det aktuelle gebyr inkl. første dags råden over vej er 698 kr. for behandlingen og udstedelse af tilladelsen.

Dertil kommer 70 kr. pr. dag, tilladelsen løber frem til færdigmelding. Gebyret dækker over tilsyn og administration m.v.

Se beslutning i Økonomiudvalget 23. april 2025

Hvad skal du søge om tilladelse til?

  • Skal du grave i offentlig vej eller sti, skal du søge Rudersdal Kommune om tilladelse, inden du begynder på arbejdet. Det gælder for alt gravearbejde på private fællesveje, stier, offentlige veje, rabatter og fortove.

    Du skal ansøge via virk.dk, som kræver log-in med MitID.

    Graveansøgningen skal som minimum indeholde:

    • Bygherres kontaktoplysninger
    • Entreprenørens kontaktoplysninger
    • Skilteplan
    • Stedfæstelse af gravningen
    • Plantegning med markering af arealet, der skal graves i

    Ansøg om gravetilladelse

  • Ny praksis for salg af fyrværkeri

    Vi giver som udgangspunkt ikke længere tilladelse til at sælge fyrværkeri fra kommunale offentlige p-pladser og andre pladser med status som kommunale vejarealer.

    Der er tale om en ændring af vores hidtidige praksis, som skyldes den negative påvirkning, fyrværkeri har på miljøet, mennesker og dyr i form af bl.a. støj og forurening.

    Ændringen træder i kraft med virkning fra 26. maj 2025. Dermed påvirker ændringen også ansøgninger om tilladelse til salg af fyrværkeri på offentlige vejarealer i december 2025.

    Ansøg om at afholde et arrangement

    Rudersdal Kommune giver sædvanligvis tilladelse til offentlige og private arrangementer, som har offentlighedens interesse og er tilgængelige for alle.

    Det kan fx være et cykelløb eller en stadeplads – fx loppemarked på p-pladsen over for Holte Midtpunkt eller salg af juletræer.

    Når vi vurderer, om vi kan imødekomme en ansøgning om tilladelse til et arrangement på offentlig vej, sti og plads, lægger vi afgørende vægt på at sikre, at vejarealerne anvendes til trafikale og andre alment anerkendte formål.

    Vi giver derfor ikke tilladelse til private / lukkede arrangementer som fx firmafest, bryllup el.lign.

    Husk at ansøge mindst 14 dage før dit arrangement

    Vi skal have din ansøgning, korrekt udfyldt, senest 14 dage, før arrangementet finder sted.

    Ansøg om at afholde et arrangement

    Hvis du vil låne et areal til arrangementer i Rude Skov, Geelskov, Kirkeskoven, Jægersborg Hegn og Bistrup Hegn, skal du kontakte Naturstyrelsen, Hovedstaden.

  • Skal du (gælder både borger og virksomhed) bruge et offentligt vejareal til at stille en container op, en skurvogn, et stillads eller lignende, skal du have en tilladelse fra Rudersdal Kommune.

    Har du brug for en container til haveaffald eller lignende, skal du typisk kontakte en vognmand. Af hensyn til trafiksikkerheden bør containeren placeres på din ejendom.

    Hvis containeren ikke kan være på din ejendom, skal vognmanden søge om tilladelse til at opstille den på vejarealet.

    På trafikveje giver vi kun undtagelsesvis tilladelse til opstilling af container, skurvogn, stillads mv. På overordnede trafikveje kan du ikke få tilladelse.

    Du kan søge om tilladelse til opstilling af container mv. på virk.dk:

    Ansøg om opstilling af container mv.

  • Hvis du ønsker en ny adgang (overkørsel) til din ejendom eller vil ombygge en eksisterende, skal vi godkende det.

    Det gælder, hvad enten du bor på en offentlig vej eller en privat fællesvej.

    Du kan ansøge om det enten i forbindelse med en byggesag eller ved at sende en ansøgning til Teknik og Miljø. Husk at vedlægge en tegning, der viser placering og udformning af adgangen.

    Send din ansøgning med mail til tom@rudersdal.dk.

  • Hvis du skal opsætte plakater, skal du søge om tilladelse. Det gør du via virk.dk:

    Ansøg om opsætning af plakater

    Her indtaster du de steder, du ønsker, at plakaterne skal opsættes.

    Vi giver kun tilladelser til opsætning af plakater, der er tilknyttet et specifikt arrangement i Rudersdal Kommune. Plakaterne må tidligst sættes op tre uger inden arrangementet.

    Du er velkommen til at kontakte Teknik og Miljø tom@rudersdal.dk, hvis du har spørgsmål til retningslinjerne.

  • Hvis du har brug for en ladestander, opfordrer vi til, at du i videst muligt omfang bruger dit eget areal. Har du ikke en indkørsel, men måske pladsen til den, kan du søge om at etablere en adgang (overkørsel) til din ejendom.

    Læs mere herover: "Ny adgang (overkørsel) til din ejendom".

    Kan det ikke lade sig gøre, vil du typisk have brug for at kunne trække en ledning via fortovet eller rabatten og ud til kørebanen, hvor din bil holder.

    Det vil vi gerne hjælpe med, men da du dermed ønsker at benytte en del af et offentligt areal, skal vi blot sikre, at din løsning er til mindst mulig gene for afvikling af færdslen, herunder fodgængeres brug af fortovsarealet.

    På samme måde må løsningen ikke forhindre eller besværliggøre renholdelse og snerydning / glatførebekæmpelse af arealet.

    Krav til ansøgere

    Du skal dels kunne dokumentere, at du ikke kan etablere parkering på din egen grund, dels er du som ansøger forpligtet til at stå for vedligeholdelse og drift af skinnen og arealet omkring.

    Hver ansøgning vil blive vurderet konkret ud fra de faktiske forhold på lokaliteten.

    Krav til ladeløsningen

    Af hensyn til fremkommelighed og trafikale hensyn skal ladekablet ligge i en kabelskinne i niveau med den øvrige belægning.

    I praksis kan du vælge mellem to slags skinneløsninger – afhængig af fortovets / rabattens belægning:

    • Består belægningen af fliser eller andet fast materiale?
    • Eller er belægningen løs i form af stenmel, grus eller lignende?

    Herved er du sikker på at få den mest permanente, stabile og funktionsdygtige løsning for hvert konkret tilfælde.

    Sådan søger du

    Send en mail til Teknik og Miljø på tom@rudersdal.dk og vedhæft et foto af det sted på det offentlige areal, hvor kablet skal graves ned.

    Principper for tilladelse

    Principperne er udarbejdet med fokus på trafikale forhold, i særdeleshed hensynet til trafiksikkerheden i nærområdet.

    Principperne bygger på en afvejning af en række primære hensyn, inden offentligt fortov eller rabat inddrages:

    • Ansøgere skal dokumentere og afdække muligheder / begrænsninger for at kunne etablere en parkeringsplads til opladning på egen matrikel.
    • Tilladelser til etablering af ladeskinne på offentlig vej sker som en begrænset ret, hvor offentlige og trafikale hensyn er afgørende for at tillade løsningen.
    • Ansøgere, der får tilladelse til at etablere en ladeskinne, påtager sig fuldt ansvar for vedligeholdelse og drift af skinnen og arealet omkring.
    • Det indskærpes i tilladelsen, at kablet skal ligge på egen matrikel, når bilen ikke er under opladning. Dvs. kablet må ikke ligge ubrugt på offentlig vej.
    • Tilladelse til etablering af ladeskinne på offentlig vej medfører ikke reservation af p-plads foran ladeskinnen til indehaver af tilladelsen. P-pladsen vil vedblive med at være en offentlig p-plads.

Regulativ for Birkerød Hovedgade

Regler for brug af arealer

For de forskellige byområder gælder forskellige regler for, hvordan de enkelte arealer kan og må bruges. For Birkerød Hovedgade gælder nedenstående regulativ:

Regulativ for Birkerød Hovedgade