Delecykler og delebiler godt fra start i Rudersdal
I to måneder har borgerne i Rudersdal kunnet snuppe en delecykel eller sætte sig i en delebil, og ordningen er kommet godt fra start med flere tusinde ture med både biler og elcykler.
En lovende start. Sådan kalder formand for Klima- og Miljøudvalget, Court Møller, den nye ordning, hvor borgerne i Rudersdal kan benytte sig af en delecykel eller delebil til at gøre livet lidt lettere i hverdag og fritid.
Projektet, som er sat i gang sammen med Region Hovedstaden er en del af et stort EU-projekt ved navn GEMINI, der handler om at styrke grøn transport og er 100 pct. EU-finansieret. Læs mere:
Snup en delecykel eller delebil
Vi kan se, at brugen og tilfredsheden ligger på et pænt højt niveau – også hvis vi holder det op imod byer som København og Frederiksberg. Da det i første omgang er en test i et helt ny område, havde vi ikke mange forestillinger om, hvordan tallene ville ligge, men tilbagemeldingen fra udbyderne af delecyklerne og delebilerne fortæller os, at vi er kommet rigtig pænt fra start, siger Court Møller.
Teksten fortsætter under faktaboksen.
Skriv til os ved problemer
Delecykler kan være et rigtig godt alternativ til andre transportformer, men ligger de i en bunke et sted, ser det absolut ikke pænt ud.
Derfor: Ser du cykler, der ligger og roder, så skriv straks til Teknik og Miljø på tom@rudersdal.dk, så giver vi beskeden videre til operatøren DOTT.
Er der kun tale om en enkelt eller to cykler, er du selvfølgelig altid velkommen til selv at rejse dem på højkant.
Hold fast i den kolde og mørke tid
Han håber, at unge såvel som ældre også i den kommende kolde og mørke tid vil holde fast i mulighederne for at dele transport, hvad enten man skal på arbejde, studie eller blot skal et smut af sted i sin fritid eller weekend.
Det er mit indtryk, ud fra de kommentarer jeg har set på sociale medier og de debatindlæg, der har været i aviserne, at borgerne generelt har taget godt imod de nye tilbud. Selvfølgelig har der været lidt bøvl rundt omkring med cykler, som er blevet efterladt mærkelige steder, ligesom nogle har været utilfredse med, at cyklerne har optaget for meget plads i cykelstativer ved fx børneinstitutionerne. Men i det store hele synes jeg, projektet er kommet godt fra land.
Fin dialog med leverandør af cykler
Court Møller understreger, at kommunen har en fin dialog med firmaet DOTT, der har ansvaret for delecyklerne. Konkret er der møder hver anden uge, hvor man drøfter aktuelle sager, herunder håndtering af efterladte cykler og hvordan de fordeles rundt omkring i kommunen, så antallet af ledige cykler matcher de steder, hvor anvendelsen er høj.
På den måde gør kommunen sit bedste for, at cyklerne udnyttes bedst muligt, hvor der er mest brug for dem, og de ikke modsat hober sig op, hvor de ikke hører hjemme, og der ikke er brug for dem.
Trængsel på vejene er et kæmpe problem, både for den enkelte, for hele Rudersdal Kommune og for samfundsøkonomien som sådan, siger Court Møller videre. Dertil kommer CO2-belastningen fra benzin- og dieselbiler. Jeg ved, det er svært at ændre sine transportvaner, men det er nødvendigt – både for klimaet og for, at vi kan komme hurtigere frem på vejene og spare værdifuld tid.
Netop transportområdet udgør omkring en tredjedel af den samlede CO2-udledning i Rudersdal Kommune (2018-tal). Derfor er en grønnere transport, hvor delecykel og delebiler spiller sammen med en god kollektiv transport, et særdeles vigtigt element i kommunens klimahandlingsplan.
Så mange har brugt en delecykel eller delebil
Forsøget med delecykler og delebiler blev skudt i gang i slutningen af august. Siden har mange benyttet sig af muligheden.
Kigger man på tallene fra de tre leverandører, DOTT, KINTO Share og GreenMobility, kan man se følgende, tallene dækker perioden fra 22. august til udgangen af september 24:
Green Mobility
2.200 ture i en bil fra Green Mobility. Der er registreret 770 unikke brugere, dvs. i gennemsnit tre ture pr. kunde.
En tur har i gennemsnit varet 57 minutter.
DOTT
2.334 ture på en cykel fra DOTT. 1.165 unikke brugere, dvs. ca. to ture i gennemsnit. En tur har i gennemsnit varet 13,23 minutter.
KINTO Share
KINTO’s tilbud er lidt anderledes skruet sammen, derfor er der lidt andre data fra dem.
Den station, som har haft flest bookinger de sidste 30 dage, er Vedbæk Station med 25 bookinger, næsten én om dagen.
Gennemsnitlig kilometer per booking: 143 kilometer i gennemsnit per booking.
Brugerne lejer i gennemsnit en bil fra KINTO i lidt over ni timer, men det varierer fra en time og op til flere dage.
Sådan gør du
De såkaldte HUBS er de steder, hvor du altid kan hente og aflevere delecykler og delebiler.
I praksis kan du også sætte din delecykel og delebil en række andre steder, tjek app’en fra udbyderne for mere præcis information.
Brug i det hele taget din app til alt det praktiske.
Åbningstider
Klima, Natur og Miljø er ved at implementere nyt it-system. Det betyder desværre, at der de næste par uger vil være længere svar- og sagsbehandlingstider.